Versterking van aluminium buizen met vezel wikkelingen interessant voor veiligheid
“Bij het produceren van lichtgewicht (kleine series), veilige auto’s kunnen aluminium buizen versterkt met glasvezels uitkomst bieden.“ Dat stelt Jens de Kanter, universitair docent aan de TU Delft, waar hij het onderwerp vliegtuigmaterialen doceert. Hij is gepromoveerd op het onderwerp ‘energie-absorptie van monolitische (uit één stuk) aluminium cilinders en extern met vezels versterkte aluminium cilinders’.
Het gepresenteerde onderzoek is relevant voor transportveiligheid. In het bijzonder voor de automobielindustrie, maar ook voor de vliegtuigbouw vanwege de gebruikte materialen en de huidige ontwikkelingen in de vliegtuigindustrie. Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van de materialen aluminium- en vezelcomposieten, beide materialen die volop in de vliegtuigindustrie worden toegepast. Ook is tegenwoordig de focus van de vliegtuigveiligheid aan het verbreden. Waar voorheen alleen gekeken werd naar het voorkomen van crashes, wordt nu ook gekeken naar bescherming gedurende een crash. Dit is te verklaren doordat de meeste crashes gedurende start en landing plaatsvinden, situaties met relatief lage snelheden en hoogtes. De Kanter over de aanzet tot het onderzoek: “Aanleiding is een ontwerpproject binnen de universiteit om een lichtgewicht, duurzame auto te ontwikkelen, de DutchEVO, genoemd naar de Citroën Deux Chevaux. Daarin is het constructief ontwerp en de veiligheid van de auto mijn aandeel geweest.” Als het gaat om een duurzame auto zijn meerdere zaken van belang. “Het gaat om een samenspel van lichtgewicht, aerodynamisch ontwerp en een efficiënte aandrijflijn om zo min mogelijk brandstof te verbruiken.” Het gewicht heeft ook een grote impact op de veiligheid van de auto. “Daar zitten ook dilemma’s”, stelt De Kanter. “Om een auto veilig te maken, wordt in heel veel auto’s massa toegevoegd in de vorm van airbagsystemen, ABS, constructieve elementen als balken in de deur.” En hoe meer gewicht, hoe meer energie er bij een...