Ontwerp van aluminium chassis
Steeds meer vlooteigenaren geven de voorkeur aan transportvoertuigen van aluminium omdat ze van mening zijn dat een mooi en verzorgd uiterlijk van de vrachtwagens de beste reclame is. Ook de corrosieweerstand van aluminium draagt bij aan het succes bij commerciele voertuigen. Aluminium weerstaat de inwerking van agressieve bestandelen en vocht van de atmosfeer. Naast het uiterlijk, wordt ook voor aluminium gekozen vanwege gewichtsbesparing, duurzaaamheid en flexibiliteit van vormgeving. Geëxtrudeerde aluminium profielen kunnen worden geproduceerd volgens de eisen van de fabrikant zodat de ontwerper en de constructeur van het chassis beschikken over de vrijheid om te optimaliseren. Echter, een goed aluminium chassis is geen kopie van een stalen chassis. Het ontwerp omvat de unieke diversieteit van standaard en op maat gemaakte aluminium halffabrikaten.
Bij het ontwerpen van een chassis moet de fabrikant denken over manieren om te zagen, buigen en vouwen van halffabrikaten zoals extrusieprofielen en plaat, en hoe ze aan elkaar te lassen. "Het ideale halffabrikaat zou een extrusieprofiel moeten zijn in de vorm van een compleet chassis", verzuchtte een ontweliper. Als deze visie werkelijkheid wordt, dan zal het begrip profiel, dat de omtrek aanduidt, zijn volle betekenis tonen. De stijgende vraag naar aluminiumproducten gaat gepaard met de expansie van het aantal ter beschikking staande profielvormen, waardoor deze visie steeds dichter wordt benaderd.
Vandaag de dag zijn de gangbaarste aluminiumproducten voor de bouw van chassis:
- Enkelvoudige grote geëxtrudeerde profielen.
- Twee geëxtrudeerde profielen, de één groot, de ander klein.
- Twee kleine geëxtrudeerde profielen en een plaat.
De eerste oplossing heeft als voordeel dat de fabricage maximaal is vereenvoudigd, maar de doorsnede van het profiel is gelijk over de gehele lengte van de balk, terwijl semi-trailer chassis gewoonlijk een gereduceerde hoogte vereisen op het niveau van de trekhaak. Deze...