Magnesiumonderzoek in Australië
Australische onderzoekers van magnesium, ontmoeten aanzienlijke uitdagingen sedert het sluiten van Australische smeltprojecten en productie van slechts kleine tonnages aan lokale magnesiumproducten. Het magnesiumonderzoek in Australië blijft echter zeer actief en er is redelijk potentieel voor groei op langere termijn met het gebruik van magnesium in de automobielindustrie, vanwege zijn lichte gewicht en stijgende maatschappelijke en regelgevende druk met betrekking tot brandstofbesparing. De volledige waardeketen reikend van magnesiumproductie, via elektronische toepassingen, nieuwe gietprocessen (afbeelding 1), toepassingen in automobielen en in elektronica, naar verbinden en oppervlakteafwerking wordt bestreken.
Afbeelding 1. Van links naar rechts: Peter Kean en Daniel East inspecteren dubbelwals gegoten AZ31 rollen plaat (breed: 350 mm en dik: 3 mm) in de CSIRO pilot fabriek.
John Grandfield
Grandfield technology Pty Ltd., Team Australië
De ‘Team Australië’ inspanning wordt gekarakteriseerd door sterke steun vanuit industrie en overheid, een cultuur van strakke coördinatie, samenwerking en vervlechting tussen CSIRO, het Australische nationale onderzoeksagentschap bestaande uit 6000 personen (www.csiro.nl), CAST Cooperative Research Centre (www. cast.crccentric.com.au), AutoCRC (www.autocrc.com) en de Australian Research Council (ARC) Centre of Excellence in Design of Light Metals (CELDM) (www.arclightmetals.org.au). Negen universiteiten zijn betrokken bij CAST, AutoCRC en CEDLM. Magnesiumonderzoek wordt ook verricht buiten deze instituten op het gebieden van glasachtig magnesium en magnesiumhydriden.
CSIRO heeft het Light Metals Flagship (LMF)-programma gelanceerd voor de ontwikkeling van grootschalige transformatietechnologieprojecten ter reductie van kosten en milieubelasting van productie en om nieuwe taken van industrie mogelijk te maken in Australië. Het 34 miljoen Australische dollars per jaar kostende LMF-programma bestrijkt de...