Laserlassen van aluminium
Het Materials Innovation Institute (M2i) voert in samenwerking met het bedrijfsleven en verschillende universiteiten toegepast onderzoek uit, waarbij de focus ligt op onderwerpen die industrieel relevant zijn. In dit artikel worden een aantal resultaten behandeld die behaald zijn in het promotieonderzoek van Benno Aalderink aan de Universiteit Twente. Bij dit onderzoek, dat in samenwerking met Corus is uitgevoerd, is met name gekeken naar laserlasverbindingen van AA5182 plaat materiaal (1 – 2 mm dikte) in een stompe lasverbinding, zoals deze toegepast wordt in de automobielindustie.
De gedetailleerde onderzoeksresultaten zijn terug te vinden in het proefschrift van dhr. Aalderink
http://doc.utwente.nl/58019/
Benno Aalderink
Introductie
Booglas- en weerstandslasprocessen worden tegenwoordig vaak toegepast voor het verbinden van aluminiumdelen. Deze technieken zijn ver doorontwikkeld, relatief goedkoop in gebruik en laagdrempelig. Echter wanneer er hogere eisen gesteld worden aan de lassterkte, de productiesnelheid of wanneer zeer dunne plaatdiktes gelast moeten worden, zijn de traditionele lasprocessen vaak niet toereikend. Een mogelijk alternatief is dan laserlassen.
Laserlassen is een technologie waarbij het licht van een hoogvermogen laser – van enkele honderden Watts tot soms wel 20 kW lichtvermogen – wordt gefocusseerd op het werkstuk in een spot kleiner dan een halve millimeter doorsnede. Hierdoor wordt lokaal het materiaal gesmolten en vaak zelfs tot aan de verdampingstemperatuur gebracht (keyhole- of dieplassen). Figuur 1 geeft een schematische weergave van dit lasproces. In Figuur 2 is schematisch weergeven hoe een typische laserlasopstelling is opgebouwd bij gebruik van een infrarood laser (zoals een staaf-, disk- of fiberlaser).
Figuur 1. Schematische weergave keyhole-laserlasproces. (Bron: Federatie dunne plaat.)
Figuur 2. Schematische weergave van Nd:YAG laserlasopstelling
Voor- en nadelen van laserlassen
Het verbinden van aluminiumdelen...