Keiharde aluminium coatings voor straalmotoren
Straalmotoren vereisen supersterk materiaal
Straalmotoren van vliegtuigen moeten bestand zijn tegen helse omstandigheden. Zowel extreme hitte als bittere kou vergen het uiterste van de coating. Materiaalkundige dr.ir.Wim Sloof puzzelt met atomen om heel harde coatings te kunnen ontwikkelen. De nieuwste uitvinding hierin heet ceramic matrix composites. Sloof tekende een overeenkomst met verschillende partijen om dit materiaal verder te onderzoeken.
Christian Jongeneel
De Paris Airshow, is één van de belangrijkste evenementen in de vliegtuigindustrie. Niet alleen komen honderdduizenden mensen zich vergapen aan de nieuwste toestellen, het is ook dé plek om ordercontracten te tekenen. Deze zomer was Wim Sloof er namens de TU Delft. Hij presenteerde in Parijs een onderzoeksovereenkomst met een aantal partners, onder wie Rolls Royce, een van de grootste producenten van vliegtuigmotoren ter wereld. Het onderwerp: coatings.
“Wij houden ons bezig met coatings voor hoge temperaturen – zo’n duizend graden celcius – zoals die gebruikt worden voor gasturbines”, legt Sloof uit. “Bij coatings denken mensen meestal aan een soort verf, maar wij hebben het over een dunne beschermlaag van heel hard materiaal. Zo’n coating is onmisbaar voor de straalmotor van vliegtuigen. De omstandigheden waaronder deze moet functioneren, zijn veel extremer dan voor bijvoorbeeld gasturbines die bij de opwekking van elektriciteitsopwekking gebruikt worden.”
Vanwege die exceptionele omstandigheden (en het veiligheidsrisico als een motor plotseling faalt) stellen straalmotoren grote uitdagingen aan materiaaldeskundigen. Zo moeten ze bestand zijn tegen hogere temperaturen, omdat de motor daarbij zijn kerosine efficiënter verbrandt. Daarnaast is gewichtsbesparing van groot belang. Dit is een algemene trend in de vliegtuigbouw, ingegeven door de drang naar efficiënt gebruik van brandstoffen. Ook speelt de levensduur een grote rol. Onderhoud aan de motoren is de belangrijkste...