Krimp beheersen, de grootste uitdaging in Aluminium jachtbouw
Grootste uitdaging in aluminium jachtbouw
Het lassen van aluminium vraagt om hoogwaardig vakmanschap vanwege de specifieke materiaaleigenschappen. Door de warmte-inbreng vertoont het materiaal verschijnselen van materiaalontwaarding en krimp. Vooral in de aluminium jachtenbouw geldt het beheersen van de vervorming als gevolg van krimp als een van de belangrijkste uitdagingen. Jacht- en Scheepswerf Gouwerok B.V. uit Aalsmeer weet daar als geen ander over mee te praten: “Een aluminium scheepsromp moet zo strak mogelijk zijn, omdat je dat niet klakkeloos met plamuur weg kunt werken. Het gewicht moet immers zo laag mogelijk blijven. Goed gekwalificeerde lassers zijn dus eerste vereiste in deze tak van sport. Gelukkig helpen de ontwikkelingen op het gebied van digitale lastechnologie een handje mee”, aldus Gouwerok directeur Michel Vermeulen.
Lassersvoorman Ton Maarse (l) en directeur Michel Vermeulen bij een aluminium scheepsromp in aanbouw.
Nederland heeft een rijke historie in de scheeps- en jachtenbouw en staat internationaal bekend om een hoog kwaliteitsniveau. De sector moet daarbij concurreren met jachtenbouwers uit Nieuw Zeeland en Italië. De seriejachten uit Italië staan met name bekend om het design. Desalniettemin wint de Nederlandse jachtenbouw het nog steeds op kwaliteit. Opdrachtgevers van luxe jachten brengen de bouw dan ook bij voorkeur onder bij Nederlandse werven. Dat dergelijke klanten de hoogste kwaliteitseisen stellen, is ook terug te vinden in de eisen die aan het laswerk worden gesteld. Het bestek omschrijft dat uitsluitend gecertificeerde lassers mogen worden ingezet en het laswerk moet voldoen aan de Euro-norm EN 287, geheel conform Lloyd’s eisen. Volgens Michel Vermeulen van Gouwerok is in de top van de markt steeds meer vraag naar aluminium jachten. “De klant wil een hogere snelheid en minder diepgang en dat vraagt om gewichtsbesparing. Aluminium schepen zijn weliswaar zwaarder dan composiet schepen, maar geven een...