Automotive
Algemene effecten van het legeren van aluminium (deel 1)
Hoewel de overheersende reden voor legeren het verhogen is van de mechanische sterkte, is ook de invloed op andere karakteristieken van gelegeerd aluminium onmiskenbaar. Een aantal van deze invloeden zal hier worden behandeld.
AlMgSi-gietlegeringen
Lichtgewicht onderdelen, vervaardigd van in metalen matrijzen gegoten aluminium en magnesium, ondergaan een gestage groei in toepassing bij de automobielindustrie. Beide metalen bezitten een hoge sterkte/gewichtverhouding, goede gietbaarheid, beter corrosieweerstand vergeleken met staal en goede maatvastheid
Aluminium-lagerlegeringen
De ruimschootse beschikbaarheid van aluminium en zijn betrekkelijk stabiele prijs vormden aanleiding tot een voortdurende ontwikkeling in zijn gebruik voor gewone lagers. Aluminium in de vorm van een enkel metaal, als binaire en ternaire legering, kan nu worden gebruikt in hetzelfde belastinggebied als babbitts, koper-loodlegeringen en hoog-loodhoudende tinbronzen. Daar komt nog bij de uitstekende corrosievastheid van aluminium dat de laatste jaren een steeds belangrijker bron van overweging vormt bij de keuze van een materiaal. Een en ander heeft geleid tot verspreid gebruik van aluminiumlegeringen voor lagers in automobielen en heeft daarmee de koper-loodlegeringen en loodhoudende bronzen verdrongen.
Aluminium honingraatstructuren: als het licht en toch sterk moet zijn
‘Honingraatstructuren’ is een verzamelterm voor lichtgewicht- halffabrikaten gebaseerd op de zeskant- of hexagonale vorm. Ze zijn inmiddels in veel uitvoeringen verkrijgbaar, vervaardigd van uiteenlopende materialen als thermoplastische kunststof, glasvezel, geïmpregneerd papier en - niet in de laatste plaats - aluminium.
Aluminiumlassen binnen de automobielindustrie
Het lijdt geen twijfel dat het gebruik van aluminium en de ontwikkeling van de aluminiumlastechnologie in de automobielindustrie blijven voortgaan. De voortschrijdende ontwikkelingen van aluminium binnen deze industrie kunnen primair worden toegeschreven aan de vele aantrekkelijke fysische eigenschappen van dit materiaal.
Aluminium plaat
Vlakke producten omvatten dikke en dunne plaat en folie. Ze worden gefabriceerd door hetzij warm of warm-en-koud walsen. Ze zijn rechthoekig in dwarsdoorsnede en bezitten een uniforme dikte.
Automatische optische sortering van aluminiumlegeringen na selectieve chemische kleuring
De automobielindustrie is al jaren een van de grootste verbruikers van aluminium. De toegepaste hoeveelheid aluminium in auto's neemt echter gestaag toe: een auto uit 1980 bevat gemiddeld 3,5% aluminium.
Bestrijding van corrosiepokken op aluminium.
De relatief goede corrosiebestendigheid van aluminium is te danken aan de bijzondere eigenschap van het aluminiumoppervlak om passief voor haar omgeving te worden. M.a.w. het reactieve c.q. onedele aluminium gedraagt zich edel dankzij dit oppervlak. Dit gebeurt doordat het aluminium direct met zuurstof reageert dat in de omgeving aanwezig is. Dat gebeurt zelfs zonder de aanwezigheid van een elektrolyt c.q. water. Een dunne amorfe oxidelaag wordt op deze wijze gevormd en dat wordt ook wel de aluminafilm genoemd. Deze laag, die maximaal slechts 10?nanometer dik is, beschermt het metaal tegen corrosie omdat deze huid het onderliggende metaal hermetisch afsluit.
Chemisch en elektrolytisch glanzen van aluminium
Chemisch glanzen maakt het oppervlak van aluminium producten glad en glanzend. Er wordt gebruik gemaakt van het feit dat het aluminiumoppervlak in verscheidene baden kan oplossen, alsmede van het feit dat er aan het oppervlak kleine potentiaalverschillen heersen.
Corrosieweerstand van deklagen op aluminium
Corrosie is een oppervlakteverschijnsel en de gevolgen van slecht voorbehandelde oppervlakken, ruwe texturen en complexe vormen kunnen buitengewoon schadelijk zijn. Ontwerpbeperkingen maken het aanbrengen van een beschermende deklaag noodzakelijk om schade ten gevolge van corrosie zo niet te verhinderen dan toch zoveel mogelijk te beperken.
Geoptimaliseerd aluminium voertuigfrontsectie
Met gestaag stijgende brandstofprijzen en wagengewicht, is het gebruik van lichtgewicht materiaal voor automobielen een veel bediscussieerde benadering voor de verbetering van de voertuigeconomie. Binnen deze context biedt de carrosserie een aanzienlijk besparingspotentieel. Het effect van gewichtsreductie op brandstofverbruik het sterkst is bij stadsverkeer, waar kleinere auto’s het meest worden gebruikt.
Lichtere auto's met staal - aluminium verbindingtechniek
Door staal aan aluminium te verbinden is het mogelijk lichte constructies te maken waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de verschillende eigenschappen van beide materialen. Vooral in de auto-industrie, scheeps-en treinbouw, lucht -en ruimtevaart speelt gewichtsbesparing een belangrijke rol
Magnesium smeedstukken voor lichtgewicht constructies in transportmiddelen (MAGFORGE)
MAGFORGE wordt uitgevoerd in het kader van het Sixth Framework Programme van de Europese Commissie (EC) als een collectief onderzoeksproject. Er zijn drie typen deelnemers: Industriële branche-organisaties (IAG’s; die de smeed-, gereedschapsindustrie en de automobieltoeleveranciers representeren), kleine/middelgrote ondernemingen (SME’s; voornamelijk bestaande uit smeedbedrijven) en onderzoeks- en technologische ontwikkelingsinstellingen (RTD-instellingen; universiteiten en onderzoeksorganisaties).
Meer kennis nanokristallen leidt tot betere kwaliteit aluminium
Door meer te weten over nanokristallen, kunnen we een betere hardheid van aluminium bewerkstelligen.
Ontwerp van aluminium chassis
Steeds meer vlooteigenaren geven de voorkeur aan transportvoertuigen van aluminium omdat ze van mening zijn dat een mooi en verzorgd uiterlijk van de vrachtwagens de beste reclame is. Ook de corrosieweerstand van aluminium draagt bij aan het succes bij commerciele voertuigen.
Puntlassen van aluminium
Puntlassen is de voornaamste verbindingstechniek die wordt toegepast in de automobielindustrie, omdat het goedkoop en snel is en omdat het ongevoelig is voor variaties in de maatnauwkeurigheid van de diverse onderdelen, waardoor het bij uitstek geschikt is voor automatisering.
Puntlassen van aluminium en aluminiumlegeringen
Gezien het feit dat er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van aluminium plaatwerk in diverse takken van industrie, en niet in de laatste plaats de automobielindustrie, ter vervanging van staalplaat, is het wenselijk dat er gebruik kan worden gemaakt van bestaande verbindingstechnieken, waaronder puntlassen. Puntlassen wordt op grote schaal gebruikt voor het verbinden van staalplaat. Met enkele betrekkelijk kleine aanpassingen is deze lasmethode zonder meer geschikt te maken voor het puntlassen van aluminium plaat.
Toepassingen van aluminium kneedlegeringen
De unieke combinatie van eigenschappen van aluminium en zijn legeringen maken hen tot veelzijdig, economisch en attractief materiaal voor een breed scala van toepassingen, variërend van zacht verpakkingsfolie tot veeleisende technische toepassingen.
Ultrasoonpuntlassen
Ultrasoonpuntlassen biedt voordelen wat betreft kosten alsmede prestaties, bij het verbinden van aluminium carrosserieonderdelen in de automobielindustrie. Lichtgewicht materiaal biedt uitkomst bij het reduceren van het wagengewicht, terwijl er tevens wordt tegemoet gekomen aan eisen betreffende prestaties, waaronder verminderd geluid en trillingen en botsingsweerstand, en betrouwbaarheid
Verloren-Was-Gieten
Het productieproces bij het verloren-was-gieten begint met een zeer nauwkeurige matrijs welke veelal uit aluminium of kunststof is vervaardigd. In deze matrijs wordt de productwas onder hoge druk ingespoten, waardoor een wasmodel met een uitstekende contourscherpte ontstaat
Versterking van aluminium buizen met vezel wikkelingen interessant voor veiligheid
Het gepresenteerde onderzoek is relevant voor transportveiligheid. In het bijzonder voor de automobielindustrie, maar ook voor de vliegtuigbouw vanwege de gebruikte materialen en de huidige ontwikkelingen in de vliegtuigindustrie