Automatische optische sortering van aluminiumlegeringen na selectieve chemische kleuring
De automobielindustrie is al jaren een van de grootste verbruikers van aluminium. De toegepaste hoeveelheid aluminium in auto's neemt echter gestaag toe: een auto uit 1980 bevat gemiddeld 3,5% aluminium. De verwachting is dat dit percentage in de toekomst nog verder zal toenemen [1]. Daarnaast is de verhouding tussen de toegepaste aluminiumlegeringen aan het veranderen. Nu is de verhouding tussen kneed- en gietlegeringen ongeveer 1 op 4; naar verwachting wordt deze verhouding in toekomst 1 op1.
Jochem Rendorp, Norbert Fraunholcz, Cecile Le Guern en Wijnand Dalmijn
Bij de recycling van auto's wordt een gemengd aluminiumconcentraat van kneed- en gietlegeringen geproduceerd. Dit mengsel kan alleen gebruikt worden voor het maken van nieuwe gietlegeringen, omdat over het algemeen laag gelegeerd zijn en gietlegeringen een relatief hoog percentage aan legeringselementen bevatten. Kneedlegeringen worden daarom voornamelijk van primaire grondstoffen gemaakt. De sterke toename van de hoeveelheid toegepaste kneedlegeringen kan in de toekomst een serieuze bedreiging zijn voor het sluiten van de aluminiumkringloop, tenzij er efficiënte technieken voor de scheiding van legeringen ontwikkeld worden. Toepassing van mechanische scheidingstechnieken hiervoor is in principe het goedkoopst. Het probleem is echter dat de fysische eigenschappen van kneed- en gietlegeringen maar weinig van elkaar verschillen, zodat mechanische scheiding moeilijk is. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is het kunstmatig versterken van de verschillen in fysische kenmerken tussen de te scheiden legeringen.
De TIJ Delft heeft in samenwerking met BRGM in Orleans (Frankrijk) een proces ontwikkeld [2], waarmee verschillende legeringstypen door een eenvoudige chemische behandeling selectief gekleurd kunnen worden. Door toepassing van deze methode kan bijvoorbeeld het aluminiumconcentraat van autoshredders gescheiden worden in giet- en kneedlegeringen met...