Puntlassen van aluminium
Puntlassen is de voornaamste verbindingstechniek die wordt toegepast in de automobielindustrie, omdat het goedkoop en snel is en omdat het ongevoelig is voor variaties in de maatnauwkeurigheid van de diverse onderdelen, waardoor het bij uitstek geschikt is voor automatisering. Een van de recente eisen die aan de automobielindustrie wordt gesteld, is het reduceren van het voertuiggewicht om te komen tot een gunstiger brandstofverbruik. Om aan die eis tegemoet te komen, wordt er op steeds grotere schaal gebruik gemaakt van aluminiumlegeringen voor o.a. het plaatwerk van de carrosserie. Door van aluminiumlegeringen gebruik te maken, wordt tegelijkertijd het corrosieprobleem aangepakt.
In tegenstelling tot het puntlassen van staal, gaat het verbinden van aluminium met hetzelfde lasproces gepaard met een aantal ernstige moeilijkheden als gevolg van de snellere achteruitgang van de puntlaselektrodes. Hoge elektrische en thermische geleidbaarheid, sterke krimp tijdens stolling en de aanwezigheid van een natuurlijke oxidelaag vormen een aantal zaken die het puntlassen van aluminiumlegeringen aanzienlijk anders maken. Bij een zeer hoge temperatuur reageert aluminium chemisch met de koperlegering van de puntlaselektrodes. Er treedt willekeurig afspetteren van materiaal van de elektrodevlakken op, hetgeen resulteert in elektrodeslijtage en de standtijd van puntlaselektrodes neemt drastisch af bij het lassen van aluminiumelektrodes. In termen van lasbaarbeid is dit laatste buitengewoon ongunstig, omdat lasbaarbeid voor gebruik in de automobielindustrie grotendeels wordt gedicteerd door de standtijd van de puntlaselektrodes.
Aangezien het proces zeer snel is, is belangrijke informatie, zoals de overgangsverdeling van de stroomdichtheid en temperatuur, zeer moeilijk uit experimentele methodes te verkrijgen. Er wordt dus veelvuldig gebruik gemaakt van computersimulaties voor het analyseren van het weerstandspuntlasproces. Uit dergelijke simulaties is naar voren gekomen dat in...