Bevestigingsmaterialen
Explosief gecladde verbindingselementen
Explosief gecladde verbindingselementen t.b.v. de aluminiumindustrie ook wel ETJ's (Electrical Transition Joints). Hoofdzakelijk komen de claddings ter sprake die voor de anodehangers worden gebruikt omdat deze steeds zwaarder thermisch belast worden vanwege de steeds hogere eisen die men stelt t.a.v. een grotere aluminiumproductie.
Het lijmen van aluminium kent vele voordelen
Wat het lijmen van aluminium betreft geldt vaak nog ‘onbekend maakt onbemind’. Terwijl het lijmen grote voordelen biedt ten opzichte van traditionele verbindingstechnieken zoals het aanbrengen van bouten/moeren en het lassen
Lichtere auto's met staal - aluminium verbindingtechniek
Door staal aan aluminium te verbinden is het mogelijk lichte constructies te maken waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de verschillende eigenschappen van beide materialen. Vooral in de auto-industrie, scheeps-en treinbouw, lucht -en ruimtevaart speelt gewichtsbesparing een belangrijke rol
Lijmen en klinken als alternatief voor lassen bij de bouw van geavanceerde speedboten
Silvestris Aquamotive B.V. te Loosdrecht, ontwerper en bouwer van aluminium hightech speedboten, heeft een geheel nieuwe constructiemethode ontwikkeld en gepatenteerd. In plaats van een reeks spanten als dragende constructie heeft Silvestris een zeer stijf aluminium buizenframe ontwikkeld en vervolgens wordt de beplating van de romp niet aan het aluminium buizenframe bevestigd door lassen, maar maakt men gebruik van een combinatie van klinken en lijmen. Eén van de voordelen hiervan is dat de sterkte volledig behouden blijft en er geen vervorming optreedt.
Lijmverbindingen van Aluminium (deel 1)
Lijmverbindingen worden op grote schaal gebruikt in de vliegtuigbouw, voor onderdelen en samenstellingen, waar structurele integriteit kritisch is.
Lijmverbindingen van Aluminium (deel 2)
de thermoplasten en thermoharders, die veel worden toegepast voor het verbinden van aluminium en zijn legeringen
Mechanisch bevestigen van aluminium aan gelijksoortig en ongelijksoortig materiaal
Geboute verbindingen zijn zeer effectief bij het bouwen vanwege het feit dat het mogelijk is om sterk uiteenlopende materialen met élkaar te verenigen, het gemak van eenvoudige installatie te velde en de mogelijkheid om de constructie weer eenvoudig te demonteren.
Principes van het wrijvingsroerlasproces
Wrijvingsroerlasproces is een verbindingsmethode die in de vaste toestand aanvankelijk alleen werd toegepast op luminiumlegeringen.
Roerlassen van ongelijksoortige aluminiumlegeringen
Roerlassen is een nog redelijk nieuw verbindingsproces. Toepassing ervan vindt inmiddels plaats bij de fabricage van transportmiddelen, zoals schepen, spoorwagons, automobielen, vliegtuigen en brandstoftanks van raketten.
Stiftlassen van aluminium
Stiftlassen is een algemene term voor het verbinden van een metalen stift met een werkstuk. Er kan gebruik worden gemaakt van een aantal lasprocessen, maar booglassen wordt toch wel het meest gebruikt.
Vloeiboren
Bij verbinden van metalen wordt in de techniek veelal gedacht aan lassen, Waarbij een verbinding tot stand gebracht wordt door het smelten van de te verbinden materialen, vaak onder gebruikmaking van een gesmolten lastoevoegmateriaaL Door het lassen worden de eigenschappen van de te verbinden materialen over een klein gebied, de warmte-beïnvloede zone, gewijzigd. Immers de eigenschappen van materialen, bijvoorbeeld van de diverse aluminiumsoorten, zijn verkregen door het volgen van speciale procedures. Vaak bestaan deze uit een combinatie van warmtebehandelingen (veredelen en/of teruggloeien) en deformatie (koud walsen, extrusie). Bij lassen moet dan ook rekening worden gehouden met de veelal negatieve invloeden van de warmte-inbreng op de eigenschappen van de materialen direct naast de las.