Aluminium honingraatstructuren: als het licht en toch sterk moet zijn
Hoewel nog steeds een dankbare gebruiker, vormt de vliegtuigindustrie allang niet meer het exclusieve toepassingsgebied van aluminium constructiedelen gebaseerd op een honingraatstructuur. Niet onlogisch, gezien de gunstige verhouding tussen sterkte en stabiliteit enerzijds en gewicht anderzijds. Inmiddels weten ook andere sectoren, zoals de automotive en de treinenbouw, deze optimale combinatie naar waarde te schatten. Ook voor producten buiten de transportsector bieden aluminium ‘honeycombs’ interessante perspectieven.
Hans Koopmans
‘Honingraatstructuren’ is een verzamelterm voor lichtgewicht- halffabrikaten gebaseerd op de zeskant- of hexagonale vorm. Ze zijn inmiddels in veel uitvoeringen verkrijgbaar, vervaardigd van uiteenlopende materialen als thermoplastische kunststof, glasvezel, geïmpregneerd papier en - niet in de laatste plaats - aluminium. De open honingraatstructuur verschaft sterkte en stabiliteit bij minimaal materiaalgebruik; daarnaast kan gebruik worden gemaakt van de mogelijkheden om lucht of gassen toe te laten treden, door te laten stromen of af te buigen. Belangrijk is voorts de energieabsorberende capaciteit. Ook geven onderdelen op basis van honingraatstructuren, zoals sandwichpanelen, producten ‘volume’. Aluminium is een voor de hand liggend materiaal voor de productie van constructiedelen als vloeren, wanden, panelen en deuren voor toepassingen waarbij een licht gewicht in combinatie met sterkte een vereiste is, omdat het van zichzelf al licht is. Bovendien voegt aluminium naast deze eigenschappen ook nog corrosievastheid toe. Het verbaast dan ook niet dat aluminium honingraatstructuren het eerst in de vliegtuigbouw werden toegepast.
Twee productietechnieken
De productie van aluminium ‘honeycomb’-structuren is in wezen simpel. Vanaf een rol wordt een aantal platen van gelijke lengte afgeknipt of gesneden en m.b.v. een soort drukproces voorzien van lijmpunten in regelmatige, maar verspringende patronen. Deze...