Ultrasoonpuntlassen
Een nieuw gereedschap voor het verbinden van aluminium
Ultrasoonpuntlassen biedt voordelen wat betreft kosten alsmede prestaties, bij het verbinden van aluminium carrosserieonderdelen in de automobielindustrie. Lichtgewicht materiaal biedt uitkomst bij het reduceren van het wagengewicht, terwijl er tevens wordt tegemoet gekomen aan eisen betreffende prestaties, waaronder verminderd geluid en trillingen en botsingsweerstand, en betrouwbaarheid. Verlaging van het wagengewicht resulteert ook in lagere uitstoot en lager brandstofverbruik.
Lasprocessen
In geval van puntlassen, de primaire techniek voor het lassen van staal in de automobielindustrie, zijn vanwege de hoge elektrische en thermische geleidbaarheid van aluminium hoge stroomsterkten gedurende korte periodes nodig, hetgeen derhalve dure transformatoren, zware stroomkabels, frequente vervanging van laskoppen en waterkoeling vereist. Daar komt nog bij dat puntlassen gevoelig is voor de aanwezigheid van oppervlakteoxiden en voor achtergebleven smeermiddelen, die zijn gebruikt bij vervormingsbewerkingen.
En net als bij alle fusielasprocessen kan hoge warmtetoevoer leiden tot dimensieproblemen en een verzwakte warmtebeïnvloede zone rondom de las. De nauwkeurige uitlijning en opstelling van werkstukken in geval van laserlassen beperkt zijn toepasbaarheid voor automobielfabricage. Bovendien is laserlasapparatuur duur en het vereist vakbekwaam personeel. Wrijvingslassen is nog steeds te langzaam voor de hoge productievolumes. Booglassen vindt beperkte toepassing, maar het is traag en warmte-intensief.
Elektromagnetische-pulsverbinding blijft beperkt in termen van verbindingsconfiguraties. Popnagelen, klinken en lijmen vinden toepassing in moderne carrosserieën, maar gaan gepaard met de nodige complexiteit en hogere kosten of gewicht. Een proces dat buitengewoon geschikt is om vele van de aangestipte moeilijkheden het hoofd te bieden is ultrasoonpuntlassen.
Principe van ultrasoonlassen
Ultrasoonlassen...