Glare en varianten ook buiten luchtvaartindustrie veelbelovend constructiemateriaal
Het in Nederland ontwikkelde innovatieve sandwichmateriaal Glare heeft grote voordelen als constructiemateriaal voor vliegtuigen. Stork Fokker te Papendrecht bouwt er grote delen van de romp voor de nieuwe A380 van Airbus mee. Het is licht en tegelijk sterk, uitstekend bestand tegen vermoeiing, corrosie, blikseminslag en explosies, stootvast en onderhoudsvriendelijk. In het Fibre Metal Laminates Centre of Competence (FMLC) te Delft wordt onderzocht of Glare en varianten daarvan ook buiten die sector kunnen worden toegepast.
Hans Koopmans
Het klinkt cynisch, maar met de wereldwijd toenemende terreur, onder andere gericht op vliegtuigen, ontwikkelen zich voor Glare ongekende perspectieven als constructiemateriaal. Gelukkig is dat niet de enige tendens die het toekomstig toepassingspectrum - waarvan de breedte nog allerminst vastligt - bepaalt. Maar terreurbestrijding lijkt wel een belangrijk onderzoeksveld, zo blijkt uit een bijzonder experiment dat enige tijd geleden werd uitgevoerd. In een bagagecontainer van 2 x 2 x 1,5 meter, vervaardigd van Glare, werd een explosief krachtiger dan de Lockerbie-bom tot ontploffing gebracht. Het verbluffende resultaat was dat de container weliswaar vervormde, maar nergens scheuren vertoonde. Het Fibre Metal Laminates Centre of Competence (FMLC) onderzoekt naast de bekende luchtvaarttoepassingen naar nieuwe mogelijkheden voor de inzet van het materiaal, dat is opgebouwd uit afwisselende lagen van aluminium en in epoxylijm ingebedde glasvezels. Het FMLC is een onafhankelijk instituut dat in 2001 van start ging en is ondergebracht in het gebouw van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit Delft. Doel is de vezel-metaallaminaattechnologie verder te ontwikkelen. Er is in het kader van de A380-ontwikkeling al veel kennis gegenereerd. Het FMLC is mede bedoeld om deze kennis vast te houden voor toekomstige industriële toepassingen van Glare-achtige materialen. Dan gaat het over onderzoek van...