Corrosiebescherming aluminium voor vliegtuigen
AFRL-onderzoekers en technici hebben recent de ontwikkeling voltooid van een chromaatloze behandeling van aluminium vliegtuigoppervlakken en constructies. De nieuwe behandelmethode is het resultaat van een gezamenlijke inspanning van AFRL, Boeing Phantom Works en de Aeronautical Systems Center’s Aging Aircraft Systems Squadron (ASC/AASS). De ontwikkeling van een chromaatloze aluminium conversielaag vervult een van verscheidene Air Force (AF)-initiatieven, die zijn bedoeld om vliegtuigbouwers en onderhoudsbedrijven een milieuvriendelijke corrosiebeschermingsmethode aan de hand te doen.
Conversielagen zijn metaalafwerkingsprocessen waarbij het aanbrengen van een deklaag op een ondergrond de corrosieweerstand daarvan verhoogt en het oppervlak geschikt maakt voor additionele deklagen. Vanwege de uitstekende corrosiewerende eigenschappen van chromaten, maken vliegtuigfabrikanten en onderhoudsbedrijven gebruik van op chromaten gebaseerde oppervlaktebehandelingen, grondverven en inhibitoren voor het in de hand houden of zelfs geheel weren van corrosie bij vliegtuigen. Een van de bestanddelen van deze op chromaten gebaseerde deklagen, is hexavalent chroom, een bekende kankerverwekker. Federale en andere overheidsinstanties hebben materiaal dat deze stof bevat bestempeld als gevaarlijk en derhalve worden er beperkingen en scherpe controles opgelegd bij gebruik en verwijdering. Milieudeskundigen schatten dat door vervanging van alle bestaande chroomhoudende behandelingen, de AF 90% van zijn gevaarlijke afvalstroom kan uitschakelen en de ermee gepaard gaande verwerkings- en verwijderingskosten aanzienlijk kan verminderen. Als gevolg hiervan hebben onderzoekers tal van andere oppervlaktebehandelingen geëvalueerd, maar kwamen niet tot een corrosiebescherming die gelijk was aan die van op chromaten gebaseerde behandelingen.
Nieuwe deklaag
In 1998 initieerde en financierde de Defence Advanced Research Projects Agency een voor AFRL toegepast onderzoeksprogramma...