Innovatieve magnetische filtratie-unit MAGFIL-300EX breed inzetbaar
MHD Magnets en Ozephius: Van idee tot eindproduct
MHD Magnets is een toonaangevende fabrikant van gepatenteerde magnetische vloeistofbehandelingssystemen. Ozephius Stainless is toeleverancier van vele industriële producten van rvs, duplex en aluminium, van drukvaten tot machines en apparaten. Wat hebben zij gemeen?
Het vertrouwen dat samenwerken werkt. Maak gebruik van elkaars sterkten. Zo komen ideeën, kennis, techniek en middelen bijeen. Dat is ook terug te vinden in de nieuwe magnetische filtratie-unit MAGFIL-300EX.
Door Myriam Borghuis
Bij het tot stand brengen van een nieuw product ga je uit van een idee, een ontwerp, een keuze in toe te passen materialen, productiemiddelen en mensen. Dat is een aardige investering als je daar niet standaard over kunt beschikken. Daarbij weet je van tevoren nog niet of het ontwerp ook echt maakbaar is en of het een succes wordt. Dan ga je op zoek naar een partner, die dat wel in huis heeft en in co-operatie het nieuwe product wil ontwikkelen. Zo kwam de samenwerking tussen Paul Wolfs van MHD Magnets en Jan Ozephius van Ozephius Stainless tot stand.
Bij Ozephius is men sterk in het ontwikkelen van 3-D prototypes en in het berekenen of het idee überhaupt maakbaar is. Er wordt meegedacht in mogelijke optimalisatie van het ontwerp. Dat is precies wat Paul Wolfs van MHD Magnets zocht in een toeleverancier. Dan is er x-moment een product klaar, getest en al, dat gelijk vermarkt kan worden. Zo komt het hebben van een idee en het technisch kunnen ontwikkelen bij elkaar. Met als toegevoegde waarde het meedenken en meerekenen om tot een optimaal maakbaar product te komen.
De samenwerking heeft ook geleid tot extra korte lijnen, maar dan wel letterlijk. Doordat er interesse was in het pand van MHD Magnets en Ozephius ruimte te huur had, was een overeenkomst snel gemaakt. Omdat beide bedrijven in één pand zitten, is afstemming en overleg nog praktischer en snel te regelen. Dat komt ook goed tot uiting in de MAGFIL-300EX, een compleet nieuwe magnetische filtratie-unit, die in samenwerking is geproduceerd.
Magneetfiltratie waardevolle ontwikkeling
Wolfs: ‘Er komt een heel nieuwe markt vrij voor deze nieuwe magnetische filtratie. Dertig jaar geleden was filtratie al interessant voor de automobielindustrie wereldwijd, van China tot de VS. Maar daar komen nu ook andere industrieën bij door de ontwikkeling van MAGFIL. Er zijn mensen bij betrokken vanuit de Europoort die niets anders doen dan het filtreren van vloeistoffen op olieraffinaderijen of chemische plants. Dat is een ontwikkeling vanuit SGS, dus echt een controlebedrijf. Met de ontwikkeling van MAGFIL kan daar flink aan worden bijgedragen. Want wat zij misten was magnetische filtratie.’
Wolfs legt de werking uit. ‘Zo zijn we tot een heel nieuwe filtratie gekomen. We hebben tekeningen liggen van een filter dat echt uniek is, wereldwijd.’
Het belang van MHD is niet alleen het magnetisch filtreren binnen de petrochemie. Of het filtreren van de behandelingsbaden van lakstraten binnen de automobielindustrie. Paul Wolfs voorziet meer toepassingen. ‘Een goed ontwerp zoals deze filtratie vind je terug bij iedere autolakstraat, wereldwijd. Dat hebben MHD en Ozephius samen ontwikkeld. MHD functioneel, Ozephius als sparringpartner voor de constructieve optimalisatie. Daar zijn we ook wel trots op. Maar wellicht is er veel meer differentiatie van dit product mogelijk. Door bredere toepassing van deze filter kunnen ook nieuwe markten bediend worden.’
Filtratie voorkomt schade
Bij lasstraten komen er kleine deeltjes verbrand ijzer los. Die lasparels komen ook op de carrosserie van de nieuwe auto terecht. Die carrosserieën worden ontvet in baden.
Na x dompelingen zit dat bad vol met ijzerdeeltjes. Wolfs: ‘En als dat niet gefiltreerd wordt, nemen de carrosserieën die deeltjes weer mee. Dan komt de lakstraat. Op de plek waar de deeltjes zitten wordt niet gelakt en krijg je corrosie. Met deze filter kun je zo’n 70 à 80% ijzerdeeltjes, die nog steeds magnetisch zijn, eruit filteren, vanaf 15 micron. Hiermee zijn we wereldwijd nummer 1. Het is een gepatenteerd ontwerp. Natuurlijk wil men het graag kopiëren, zeker in de Chinese hoek. Alleen is dat nog geen enkel bedrijf gelukt.’
Ken je markt
Belangrijk is niet alleen een goed product, maar ook kennis van je afzetgebied, in dit geval de automobielfabrieken. ‘Ken je markt. We hebben zo ongeveer alle automobielfabrieken bezocht. Daarnaast is dat een voortdurende actie. Hoe goed je product ook is, de mensen, die moeten beslissen, maar ook mensen die er mee moeten werken, moeten je kennen. De huidige, maar ook hun opvolgers. Dan komt er eerder vertrouwen en is de kans groter dat er voor jouw product wordt gekozen. Op prijs winnen we het niet, maar degenen die een keer onze filtratie hebben ingezet, weten dat ze het beste in huis hebben gehaald. En het gezegde geeft niet voor niets aan: goedkoop is duurkoop.’
Olie- en gaswereld vraagt andere oplossing
Nu MHD Magnets ook naar andere industrieën gaat kijken, heeft men ook met andere problemen te maken. Wolfs: ‘Bij automobielfabrieken gaat het om puur ferritische stof. Dus 100% magnetisch, wat is te filtreren. In de olie- en gaswereld is dat anders. Die stof is minder magnetisch, dus moet je zoeken naar andere oplossingen.’ Daar zijn MHD en Ozephius hard mee bezig. Elektromagnetisch filteren en andere werkwijzen blijken niet te voldoen om die hele fijne stof eruit te halen. Daar is al veel wetenschappelijk onderzoek ingestoken. De techniek van magnetisch filtreren is wel prima toe te passen. Maar de uitvoering moet aangepast. ‘We zullen moeten overgaan naar grotere filters. Dan praat je over zo’n 2,5 bij 1,5 bij 2 meter. De filter is in een 20 voet grote container te plaatsen om hem ook te beschermen tegen vuil.‘
‘Het idee is om de vloeistof te enten met een ferritische stof om daarmee zwavelverbindingen te krijgen, waardoor bijvoorbeeld zwavel uit dieselolie gefiltreerd kan worden, dus door middel van een dragerstof’, geeft Wolfs aan. ‘Dat is in de chemie een bekende methode. De nikkelkatalysatoren worden breed gebruikt. Maar nikkel is een duur materiaal, dus dat wil je weer terugwinnen.’
Techniek is er klaar voor
De techniek is er klaar voor, nu nog de markt. Ozephius: ‘Zodra het principe is bewezen en men ziet dat het werkt, kunnen we beginnen met de productie op grotere schaal. Dan gaat het echt een grote vlucht nemen. Het is de enige en beste aanpak.’ Zeker bij het reinigen van nikkel is er eigenlijk geen andere, praktische aanpak. Wat nu gebeurt is een werkwijze waarbij de filter heel vaak gereinigd moet worden omdat deze niets meer opneemt. ‘Je bent dan voortdurend aan het reinigen. Bij de MAGFIL wordt de filter automatisch gereinigd. Dat vergt wel veel spoelwater, maar dan is de verontreiniging uit de hoofdstroom verwijderd.’
Bij het filtreren van diesel zit de winst in de uitstoot, die minder verontreinigd is. ‘Heel belangrijk en mag dan ook wat geld kosten.’
‘Kunde gij daar wat voor vinden?‘
Meer dan 40 jaar kennis
Paul Wolfs zit al ruim 40 jaar in het behandelen van vloeistoffen en heeft inmiddels een enorme kennis opgebouwd van wat wel en niet kan. Jaren heeft hij oplossingen geleverd aan onder andere de tandtechnische industrie. In het water wat daar wordt gebruikt zit kalk. Dat gaat hechten en zorgt voor verstopping. Inmiddels zijn velen ervan overtuigd dat een magnetische behandeling vloeistof kan zuiveren. Paul is zelf magneten gaan maken. Na de tandtechnische industrie kwam de interesse bij de automobielindustrie. Via de lakstraten kwam hij bij het probleem van de ferritische stof in de dompelbaden. Een Belgisch bedrijf vroeg naar een oplossing. Paul ging er mee aan de slag en daaruit is de MAGFIL ontwikkeld. ‘Eerst halfautomatisch, daarna volautomatisch, daarna steeds groter. Nu hebben we een filter voor 1.500 kubieke meter. Dat was weer een vraag uit de VS.’
Paul komt met de ideeën. En de doorberekening en technische uitvoering, tijdens de ontwikkeling en bij productie, komen weer van Ozephius, die grote kennis van materialen en de maakbaarheid heeft.
Zowel Paul als Jan houden ervan om out-of-the-box te denken en zien problematische vraagstukken als interessante uitdagingen. Daar hoeft geen ingenieursbureau voor worden ingeschakeld. Alle skills zijn aan boord. Zowel technische als contactuele. Paul spreekt alle relevante talen, wat veel deuren en boeken opent. Hij heeft fundamenteel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het magnetisch behandelen van vloeistoffen. Daarnaast is er regelmatig contact met universiteiten, waaronder TU in Delft.
Kwaliteit op alle fronten
Paul komt bij iedere automobielfabriek in de wereld. Overal krijgt hij positieve reacties op zijn filters. Belangrijkste is uiteraard de uitstekende werking, maar het oog wil ook wat. Ozephius: ‘Dat betreft het laswerk, het materiaal, de totale uitvoering, de filter-unit geeft aan dat er zorg aan is besteed.’
De nieuwe filter is inmiddels in gebruik en heeft zijn kwaliteit bewezen voor alle raffinaderijen waar brandstof ligt opgeslagen. Die brandstof moet worden geüpgraded naar betere brandstof.
‘Wij dagen de industrie uit’
Ozephius: ‘Deze filter is interessant voor al die industrieën, waar klanten inzien dat hiermee de oplossing wordt geboden, die nog niet mogelijk was met bestaande filters. Voor zowel kleine stromen als voor juist hele grote stromen. Met de breed inzetbare MAGFIL-300EX verwachten we vraag uit alle mogelijke industrieën, waar een filter van grote waarde is.’
Ook gaat de wet- en regelgeving steeds meer eisen. Dan zou het zelfs een kwestie kunnen worden van óf een flinke investering, maar dan wel voldoen aan de eisen, óf de business stoppen. Zeker bij nikkel is filtreren heel belangrijk, omdat dat giftig is. In gasstromen zit enorm veel ‘Black Powder’. Voor het filtreren van gas voor wat betreft Black Powder is de MAGFIL ook goed in te zetten.
Wolfs: ‘Kortom, wij kunnen voor een aantal industrieën veel betekenen. Wij dagen bedrijven uit met ons in contact te komen. Leg je probleem voor en wij gaan daar een passende oplossing voor ontwikkelen.’
MAGFIL-300EX, innovatieve magnetische filtratie-unit
MAGFIL-300EX is de eerste mobiele ATEX gecertificeerde zelfreinigende magnetische filtratie unit ontworpen voor het on-site filtreren van brandstoffen gebruikelijk in de up-, mid- en downstream productie- en opslagterminals in de olie- & petrochemische industrieën.
Met een maximale capaciteit van 350 m³/uur en een gepatenteerde voormagnetisatie PREMAG is deze roestvaststalen magneetseparator ontworpen om ferritische en andere magnetiseerbare deeltjes tot sub-micron grootte uit vloeistoffen, inclusief zgn. ‘Black Powder’, te verwijderen. (Black Powder is een verzamelnaam voor abrasieve deeltjes die door inwendige corrosie en erosie in alle transportleidingen voor gassen en koolwaterstoffen voorkomen).
MAGFIL-300EX is een innovatieve, zelfreinigende technologie die een milieuvriendelijk alternatief biedt voor het gebruik van kaars- en zakfilters. Magnetische filtratietechnologie verwijdert met maximaal rendement vervuiling tot sub-micron grootte met een te verwaarlozen drukval en stromingsrestrictie.
Met zowel PREMAG voormagnetisatie van nanodeeltjes en 19 hoogwaardige neodymium magneetelementen wordt een magnetische omgeving gecreëerd in de MAGFIL-300EX magneetseparator, die sterk genoeg is om de kleinste ferritische en in de matrix ook niet magnetiseerbare vervuiling tot micron grootte te verwijderen.
Plaatsing van de magneetseparatoren is tevens mogelijk aan de zuigzijde van roterend materieel zoals pompen en compressoren.
MAGFIL-300EX wordt bestuurd door een on-board voorgeprogrammeerde industriële PLC met zowel half- als volautomatische bediening. Afhankelijk van de mate van vervuiling kan de separator automatisch met instelbare tijd worden geleegd en door middel van inwendige sproeiers gereinigd.
In de matrix rondom de magneetelementen zijn bij de reiniging ontelbare niet-magnetiseerbare deeltjes van zwavel, aluminium en silicium te vinden.
De gepatenteerde magnetische vloeistofbehandelingssystemen van MHD Magnets worden wereldwijd ingezet.
Voor meer informatie: info@magfil.com of +31(0)181-760062.
MHD Magnets excelleert in magnetische behandelingssystemen voor vloeistoffen
MHD Magnets, opgericht in 1986 en gevestigd in Oud-Beijerland, is een toonaangevende fabrikant van gepatenteerde magnetische vloeistofbehandelingssystemen. Dat is het resultaat van jarenlange R&D en doorontwikkeling van bekende magnetische toepassingen.
MHD biedt apparatuur voor vloeistofbehandeling en deeltjesscheiding voor metaal-voorbehandelingsinstallaties, coil coating-installaties, chemische processen, smeermiddelen, snijoliesystemen en koelwatersystemen. Door toepassing van de MHD-technologie en MHD-apparatuur worden coatingkwaliteit resp. productkwaliteit aanzienlijk verbeterd. In andere toepassingen worden de onderhoudskosten van installaties fors verlaagd en de levensduur van de apparatuur verlengd. De verbeterde energiebesparing en lagere volumes afvalwater dragen bij aan het verminderen van de ecologische voetafdruk van de klanten van MHD.
Inmiddels wereldwijd bekende en toegepaste producten van MHD Magnets zijn: Pacman, Rotomag, Flowmag, Bagmag Type 2 en Scrapermag.
De nieuwste filtratie-unit van MHD is de MAGFIL-300EX.