Jacht naar lager brandstofverbruik helpt aluminium
Autofabrikanten die aan steeds strengere CO2-eisen moeten voldoen, jagen de vraag naar de grondstof aluminium op. Het lijkt er inmiddels op dat de toepassing van aluminium in auto's serieus is doorgebroken.
Terwijl de koperprijzen dit jaar met veertien procent zijn gedaald en van ijzer met acht procent, is aluminium 0,1 procent duurder geworden. Dat lijkt de moeite niet waard maar het markeert een verbetering in een jaar waarin de prijs van aluminium daalde tot de laagste waarde sinds 2009. De hoogste prijs is geregistreerd in 2011, toen er 2,8 duizend dollar per ton werd betaald.
Aluminiumproducenten zols Alcoa en Rio Tinto voorspellen dat de vraag (met zo'n vier procent per jaar) zal blijven stijgen in de komende periode tot 2025 omdat het lichte metaal in toenemende mate de belangstelling heeft van autofabrikanten, de transportwereld en de vliegtuigindustrie. 's Werelds grootste producent van aluminium, United Co. Rusal, verwacht dat de autoindustrie tot 65 procent meer aluminium gaat afnemen, tot een 23 miljoen ton in het jaar 2020.
Aluminium wordt al heel lang gebruikt in portieren, motorkappen en daken maar het is moeilijker te lassen dan staal wat een beperking is in de autoproductie. In Europa bevatten nieuwe auto's al gemiddeld 140 kilo aan aluminium. Ondertussen proberen de staalfabrikanten de toepassing van aluminium te remmen, door nieuwe producten op de markt te brengen. De grootste staalfabrikant van de wereld, ArcelorMittal, heeft afgelopen najaar nog gezegd dat een nieuwe reeks van producten voor autofabrikanten tot 174 kilogram aan gewichtsbesparing per auto zou kunnen opleveren. Maar misschien is de staalindustrie te laat.
Doorbraken in lastechniek hebben het Amerikaanse Ford geholpen om zijn zeer goed verkopende F150 pick-up te produceren met een aluminium cabine/carrosserie. Dat is belangrijk om in 2025 te kunnen voldoen aan de brandstofverbruiksnorm van 4,3 liter per 100 km - bijna de helft van de norm voor 2011. "Technologische voordelen hebben legeringen met aluminium sterker gemaakt dan staal", volgens analist Steve Man van Bloomberg Intelligence in een bericht in Automotive News. Nieuwe stansmethoden maken het mogelijk aluminium onderdelen te maken in meer complexe vormen. De vraag naar aluminium autoplaatwerk zal in de Noord-Amerika bijna verviervoudigen tot 1,78 miljoen ton in het decennium tot 2025, denkt Alco, de grootste aluminiumproducent van de VS. (bron: Bloomberg / Automotive News)