Garfield Aluminium, specialist in supersized platen
‘Waar anderen ophouden, beginnen wij’
Garfield Aluminium, alleen al opvallend door de naam, is een modern bedrijf dat is uitgegroeid van leverancier van aluminium band aan isolatiebedrijven tot het bedienen van vele marktsegmenten met een breed spectrum aan aluminium halffabricaten. Het band is er nog steeds, maar de specialiteit zit hem in de supersized platen. Dat is waar Garfield Aluminium een sterke partner in is en met zijn brede service zich onderscheidt in de markt.
Myriam Borghuis
Over twee jaar bestaat Garfield Aluminium veertig jaar. In een tijd van oliecrisis opgericht als leverancier van aluminium band in kleinere hoeveelheden aan isolatiebedrijven, in zowel de petrochemische als de agrarische industrie. De oprichters van het bedrijf zagen daarmee een gat in de markt, daar de fabrikanten alleen nog maar in grotere productie-eenheden wilden leveren.
In die bijna veertig jaren is er veel gebeurd. Met de verkoop van het aluminium band is het bedrijf wel gegroeid, maar daarnaast was er expansie gewenst. Men verhuisde naar Schiedam en in 1988 werd daar de huidige vestiging gebouwd. In hetzelfde jaar werd er een verkoopkantoor gestart in de gemeente Cuijk, met een klein magazijn dat in het verleden dienst deed als smidse. Door snelle groei werd in 1990 besloten tot nieuwbouw in Cuijk, het pand waar Dennis Verkoelen nu managing director is. Ook zijn er in die jaren vele andere marktsegmenten aangeboord voor aluminium halffabricaten. Inmiddels is er uitgebreide kennis en ervaring opgebouwd binnen de machine-, carrosserie-, façade- en silobouw tot constructie-, lichtreclame- en isolatietoepassingen.
Productinformatie goed toegankelijk
Verkopen begint met bekend maken wie je bent en wat je kunt bieden. Als je naar de website gaat van Garfield Aluminium (www.garfield.nl), valt op dat deze overzichtelijk en toegankelijk is en daarnaast gespeend van onnodige, drukke ‘opleukertjes’. Verkoelen: ‘Zo’n vijf, zes jaar geleden zijn we hard aan de slag gegaan om onze website professioneel op te bouwen. Eerder was er wel een site, maar daaraan kon wel meer aandacht worden besteed. Het is soms een onderschat medium. Maar let wel, het is je digitale visitekaartje. Niet alleen krijgen de partijen die contact met je willen zo een gevoel bij je bedrijf, ze moeten er ook alle relevante informatie op vinden zonder verstrikt te raken in ellenlange verhalen, filmpjes en vragenlijsten.’
Die eerste indruk is belangrijk. Daarom is er een verfrist, nieuw logo ontworpen. Verkoelen: ‘Wij gaan met de tijd mee, dat willen wij ook tot uitdrukking brengen in ons gezicht naar buiten. Inmiddels zijn de vrachtwagens die voor ons rijden al aangepast. Later volgt de gevelreclame.’
Medewerkers zijn je kapitaal
In Cuijk is Dennis Verkoelen managing director. Hij is verbonden aan Garfield Aluminium sinds 1988, de start van het verkoopkantoor in Cuijk. Verkoelen is niet het type manager dat van afstand houdt. Hij vindt het belangrijk om goed contact te onderhouden met zijn medewerkers en is daarom regelmatig te vinden in de magazijnen. ‘De mensen die voor je werken, zorgen voor het succes, zijn je kapitaal. Dat is geen loze kreet: Hun prestaties zijn essentieel voor de naam van je bedrijf. Met elkaar vormen we het bedrijf, dan past managen op een afstand niet.’
Verkoelen houdt zich naast operationele zaken bezig met een stuk inkoop en verkoop. Al die verschillende petten passen hem goed: ‘Dat maakt het leuk, die afwisseling. En je blijft zo goed op de hoogte van de activiteiten en de sfeer op de diverse afdelingen. We moeten het prettig met elkaar hebben. Dat gaat hier gelukkig meestal vanzelf.’
Supersized producten vragen om dito opslag
Alle halffabricaten zijn belangrijk, maar bijzonder trots is Verkoelen wel op het assortiment supersized platen. Dat begon bij 4x1,5 en 4x2 m., maar is inmiddels uitgebreid tot 6, 8, 10 en 12 m. lengte met een breedte tot 2,5 m. ‘We zijn in 1989 begonnen met de verkoop van grote platen in twee lengtes en twee breedtes’, geeft Verkoelen aan. ‘Nu kunnen we tot ten minste vijf verschillende legeringsamenstellingen en diverse lengtes, breedtes en diktes leveren om zo een diversiteit van segmenten te kunnen bedienen. Bijvoorbeeld de silobouw, scheepsbouw, apparatenbouw en transportsector. Grotere platen betekent minder samenstellen, minder lassen en dus een sterkere constructie. De invoering van deze maten veroorzaakte wel een groot beslag op onze magazijnruimte in Cuijk. Rondom ons pand was er geen mogelijkheid tot uitbreiding. Daarom moesten we kijken naar een andere locatie en hebben die gevonden in Nieuw Bergen waar we in 1996 een opslagruimte betrokken van 2.500 m2. Dat is een even zo grote oppervlakte als hier in Cuijk, alleen nog hoger, waardoor we in één keer een enorme capaciteit erbij kregen.’
Naast het assortiment platen voert Garfield Aluminium een volledig assortiment breedbanden, die zij laat decoilen. Dat biedt een enorme flexibiliteit in de lengte, variërend van 1 m. tot maximaal 26 m. ‘Ik zie het als een uit de hand gelopen hobby’, zegt Verkoelen lachend. ‘Het is leuk; weten wat je hebt, wat je er mee kunt doen, welke service je kunt bieden en dat vervolgens vertalen naar je potentiële afnemers. Dat is belangrijk. Onze website laat wel in eerste instantie veel zien, maar het gaat ook om een stuk persoonlijke begeleiding en uitleg. Daar zit voor mij de uitdaging.‘
Risicospreiding van levensbelang
Voor de meeste bedrijven en ook voor Garfield Aluminium was 2009 een redelijk moeilijk jaar. Door je alleen te focussen op de grote platen, ben je ook kwetsbaar, was en is de mening van Verkoelen, die in die tijd net de leiding over de vestiging Cuijk had overgenomen. Met name de transportsector heeft in de crisis een flinke dreun gekregen. Dat had een negatief gevolg voor de verkoop van grote platen, maar ook voor de assemblage van asfaltkleppen, een activiteit die direct betrokken was bij diezelfde transportbranche. Daarom was het belangrijk die andere markten ook te bedienen. Verkoelen: ‘Niet alleen terugkijken of stil staan, maar ook zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Zorg dat je de markt breder bedient en het risico spreidt. In vele segmenten zijn wij nu weer goed vertegenwoordigd’, vervolgt de managing director. ‘We hebben een zeer ruime sortering platen en profielen.’
Ook het andere kantoor, Garfield Aluminium in Schiedam, heeft een nieuw product in het pakket genomen. Sinds 2009 is daar de verkoop van sign profielen gestart, een heel succesvolle uitbreiding.
Afzetgebieden ontwikkelen
Zowel binnen- als buitenland wordt ruim bediend: ‘Zo’n 50% van onze afzet gaat over de grens’, licht Verkoelen toe. ‘Duitsland is een groot afzetgebied, maar ook Frankrijk, Spanje, Italië, Hongarije, Polen en zelfs tot ver buiten de Europese grenzen. Dat is omdat we een bepaald programma hebben dat anderen niet kunnen of willen neerleggen.’
Garfield Aluminium gaat voor de vierde keer naar de internationale aluminiumbeurs, die volgend jaar in Düsseldorf plaatsvindt. Daar komt de hele wereld aan aluminium verwerkende, producerende en leverende industrie bij elkaar. ‘Deze beurs is voor ons belangrijk. Via deze beurs die in het verleden in Essen plaatsvond hebben wij meer internationale bekendheid gekregen’, aldus Verkoelen. ‘Natuurlijk zijn wij niet de enige specialist op het gebied van aluminium, maar dan kom je op onze meerwaarde; de kennis, expertise, enthousiasme en flexibiliteit. En natuurlijk de leverbetrouwbaarheid en kwaliteit, want dat is en blijft het meest belangrijk.’ Verkoelen vervolgt: ‘Wij hebben onze baan dankzij de klant, wij leven van deze partij. Daarvan zijn wij ons terdege bewust.’
Servicecenter in Schiedam
Naast het leveren van een groot assortiment producten uit voorraad is het ook mogelijk om orders klantspecifiek te produceren. Het servicecentrum, dat sinds 1996 in Schiedam is geïntegreerd, heeft vele mogelijkheden om maatwerk uit te voeren. Bewerkingen zijn onder andere ponsen, ponsnibbelen, zagen, lassen, boren, walsen, maar ook knippen, lasersnijden enzovoort. Oppervlaktebehandelingen, die mogelijk zijn, zijn poedercoaten, anodiseren en lakken. ‘Door deze service kunnen we heel veel klanten, heel breed tot en met de verwerking bedienen. Naast de service in Schiedam zijn er ook bepaalde producten die Garfield Aluminium met name daar voert. Waar Schiedam sterk in is, zijn de isolatiematerialen en de sign systemen. In Cuijk vind je meer de grote platen, de asfaltkleppen en carrosserietoepassingen. Die grote platen worden door ons geleverd over de hele wereld.’
Logistieke verbetering
Garfield Aluminium is met de extra opslagruimte in Nieuw Bergen fors uitgebreid; ruimte die zo economisch mogelijk moet worden ingericht.
Verkoelen: ‘Je komt op een punt dat je ruimte te kort komt. Dat gaat ten koste van de efficiency en werkbaarheid. Met de nieuwe ruimte konden we in eerste instantie de grote platen en extra opslag van profielen en materialen voor de carrosserie kwijt, maar het bleek minder efficiënt dat de bewerkingsapparatuur van de grote platen nog wel in Cuijk stond. Wij hebben toen de hele productieafdeling voor wat betreft de carrosserie verhuisd naar Nieuw Bergen en in Cuijk kregen we weer extra ruimte om de voorraden efficiënter te plaatsen. Bijvoorbeeld platen en profielen die moeten worden bewerkt zo dicht mogelijk bij de bewerkingsapparatuur. Hieraan hebben de mensen, die daar werken, zelf bijgedragen. Mede door te luisteren naar hun opmerkingen en aanbevelingen zijn beide magazijnen logistiek sterk verbeterd.’
Een grote uitdaging voor Verkoelen is een keer alles onder één dak te krijgen. Dat kan betekenen uitbreiden ter plekke of een nieuwe locatie zoeken. Verkoelen: ‘Door op twee locaties te zitten verlies je tijd. En hoe je het ook wendt of keert, tijd is geld. Door een keer die stap te nemen, verdien je dat op enig moment terug. Het is simpel een kosten/batenplaatje.’
Garfield Aluminium gaat voor continuïteit
Garfield Aluminium is niet de enige leverancier van aluminium materialen, maar het gaat erom wat je toegevoegde waarde is, is de stellige mening van Verkoelen: ‘Het is een kwestie van je onderscheiden, hetzij in je leverperformance, hetzij in je opstelling naar je klanten, hetzij in je prijsstelling. Er zijn altijd een aantal facetten waarom iemand bij je koopt. Wij willen naar onze klanten en onze leveranciers, want die zijn net zo belangrijk, continuïteit laten zien. Klanten krijgen is één, maar ze daarna ook behouden, is twee. Dat betekent soms ook het lef hebben om te zeggen dat je iets niet kunt leveren of iets niet goed hebt gedaan. Wees daar eerlijk in en zorg voor vertrouwen. Mijn voorganger heeft mij een uitspraak nagelaten, waar ik nog steeds achter sta: “Geef de klant het gevoel dat hij de enige is”. Hoe je daar ook tegen aankijkt, het raakt wel de essentie waar het om gaat. Ondanks alle digitale hulpmiddelen blijft de persoonlijke benadering en communicatie uiterst belangrijk. Heel even tijd voor elkaar hebben. Zorg voor een goed gevoel. Daarin willen wij ons onderscheiden.’
Verkoelen ziet de toekomst positief tegemoet. Dat een en ander toch wel succesvol verloopt wordt duidelijk als hij vertelt dat men met vier man begon en er nu meer dan twintig man personeel rondloopt. Ook heeft menigeen al zijn of haar 12,5-jarig jubileum gevierd. Dat zegt wat van hoe mensen hun werkomgeving ervaren. ‘We zitten qua afzet inmiddels weer bijna op het niveau van vóór de crisis. Voor mij is dat een heel groot compliment naar mijn mensen toe, want tenslotte doen we het met z’n allen. Duidelijk is ook gebleken, dat het niet alleen een kwestie is van hard werken, maar ook slagen maken in efficiency en dat werkt. Het is één groot schaakspel dat we hier spelen. Denk een of twee zetten vooruit en je plukt er al snel de vruchten van.’
Garfield, wie kent hem niet!
Als je aan Garfield denkt, denk je automatisch ook aan die dikke kater uit de strip. Garfield Aluminium heeft zijn naam echter te danken aan een investeerder van het bedrijf bij opzet in 1973, Lewis Garfield, waar het bedrijf in het begin naar vernoemd was. Later is deze naam veranderd in Garfield Aluminium.