Van Dulst Techniek succesvol met positioneersysteem
Voor het verwerken van aluminium, levert Van Dulst modulaire productiesystemen. Hiermee wordt de aan- en afvoer automatisch geregeld. “Hierdoor kunnen onze klanten 24 uur per dag, zeven dagen per week hun machines laten draaien. Door een extra as aan de afvoerzijde op te nemen, pakt de afvoer met een soort tang de producten over van de aanvoer voor de laatste bewerkingen. Met deze aanpassing neemt de output van een MPS-productielijn met zo’n 25% toe”, legt Wim van Dulst uit, een van de twee Gebroeders Van Dulst.
De firma Van Dulst is zo oud als Wim van Dulst zelf. De vader van de broers vertelde zijn vrouw van zijn plannen om een eigen bedrijf te beginnen, toen zij net zwanger was. Wim en zijn broer Arjèn namen zo’n 20 jaar geleden samen de zaak over van hun ouders. Er werken nu ruim dertig man bij Handelsonderneming Van Dulst en Technische groothandel Electrotool; in de speciaalbouw en de grotere installaties zijn 14 man werkzaam.
Van Dulst verkoopt goed uit haar programma Modulaire Productie Systemen (MPS). “Doordat er steeds meer druk komt op onbemande productie en een handige logistiek hier omheen ontwikkelden wij hier een bijpassende productlijn voor. Deze modulaire productiesystemen hebben veelal een aan- en afvoergedeelte, een bewerkingsmachine voor de verwerking van het materiaal en datgene wat standaard in al onze productielijn terug komt; een positioneergedeelte. Dit positioneersysteem verplaatst zich steeds sneller en geavanceerder. We doen ook steeds meer met een gestuurde afvoertang. Vroeger was het alleen met een aanvoergrijper, die het materiaal door de machine voerde. Het aanvoersysteem gaat steeds sneller en wordt steeds verder ontwikkeld. Tegenwoordig hebben we additioneel op onze systemen ook aan de afvoerzijde een as staan. Het voordeel is dat de uiteinden van de producten, tot ca. twee meter, overgepakt worden van de aanvoertang. Na het overpakken vervolgt de afvoertang de cyclus, waarbij de aanvoertang terugloopt, reststuk verwijdert en een volgende lengte ophaalt. De twee zijdes werken even snel, als de afvoertang een gereed product opzij legt, komt het volgende product er al weer gelijk aan. Hierdoor kun je veel sneller werken en is visueel bijna continue productie mogelijk. Vroeger moest je wachten totdat een product geheel van de machine was afgevoerd, tegenwoordig zit tussen de eindkant en de volgende kopkant soms maar een decimeter. De afvoertang kan nog een aantal bewerkingen op het product uitvoeren, zoals boren en zagen, terwijl de aanvoertang al een nieuwe aanvoerlengte heeft opgehaald. De verloren tijd van vroeger, voor de terugloop, dwars aanvoer en grijpen van de volgende lengte hebben we terug gewonnen. Zo’n tweede as verdient zichzelf vrij snel terug. Je werkt 20 tot 25 procent sneller. Bij gebruik van een ploegendienst is de terugverdientijd nog eens de helft. Zoals de 2 productielijnen die wij onlangs in Scandinavië hebben weggezet. Bij een 24-uurs bedrijf daar is zo’n machine snel afgeschreven en loont de productie.”
Dit productiesysteem heeft nog een voordeel: “Toename van de flexibiliteit is voor de klant erg belangrijk. Het product op de machine wordt herkend, waarna de machine zich automatisch aanpast. Het omstellen naar een ander product is verloren tijd, dat laten wij de machine zo veel mogelijk zelf doen. De klemmen en grijpers gaan automatisch naar de juiste positie, daar zit veel tijdwinst in. De klant kan zo kleinere series produceren. De marktontwikkeling naar individualisering van producten en de druk op steeds kleinere (tussen) voorraden, dwingt de productie naar kleinere series. Dat je enkele dagen lang één product produceert komt nauwelijks meer voor. Tegenwoordig moet drie of meer keer per dag een machine worden omgesteld, om zo ook de (tussen)voorraden te minimaliseren. Deze mogelijkheid hebben wij al een poosje, het heeft wel de beperking dat het productfamilies betreft. Je kunt niet vandaag een machine voor de automotive ontwikkelen en morgen kasprofielen produceren op eenzelfde machine. Een installatie te gebruiken voor een familie soortgelijke profielen binnen de eigen sector kan weer wel. Binnen de kasbouw bijvoorbeeld is de grootte en doorsnede van de goot en dekroeden profielen verschillend voor de diverse markten. Zo hebben we een productielijn die vijftien verschillende groottes aankan, met minimale omstellingen.
Bij een relatie in het Westland staat een lijn bij een extrusiefabrikant, die tevens controleert of het profiel na de extrusie aan de maat is. Deze fabrikant maakt zelf de producten, dat is boren, ponsen en zagen. Hun vraag was of wij de eindcontrole van de pers = ingangscontrole productielijn, op onze machines wilden opnemen, oftewel; kun jij het profiel controleren op maatvastheid. Uiteindelijk wordt op de installatie van elke profiel de hoogte gemeten, en bepaalde patronen in het profiel worden met een klemsysteem getest. Wij loggen deze afmetingen in in onze besturing en rapporteren een samenvatting naar de klant, die dan bepaalt of dit binnen de tolerantie valt of dat het profiel uit de productie moet worden gehaald. De product- en procesinformatie die wij aan klanten tonen wordt ook steeds uitgebreider, waardoor we ook steeds meer naar wens kunnen leveren. De machine gaat zelf aangeven wat hij nodig heeft voor een bepaald bewerking, of de gereedschappen bot zijn of dat bepaalde onderdelen binnen de machine aan een service beurt toe zijn. Als er problemen zijn, kunnen wij op afstand inloggen waardoor alles snel is opgelost.”
Van Dulst Techniek is een aantal bedrijven bij elkaar. De Technische Handelsonderneming poot doet in gereedschappen en machines en die werkt samen met Electrotool, dat is de importeur van machines en installaties. Electrotool levert aan de technische vakhandel, Van Dulst levert onder meer aan de aluminiumbranche. MPS is geen apart bedrijf binnen Van Dulst, maar het is wel een interne machinebouw afdeling. “Alle kasbouwers hebben wel iets van ons staan”, vertelt Van Dulst.”Ook voor ramen en kozijnen leveren wij veel. Die aluminium bewerkingsmarkt loopt erg goed. In aanslagsystemen zijn wij marktleider. MPS levert voornamelijk veel aluminium zaaglijnen. Voor bijvoorbeeld BMW werken wij in Denemarken. Daar produceren onze machines constructiedelen voor de nieuwe hybride BMW-serie. In auto’s zie je steeds meer aluminium verschijnen, dat is licht van gewicht en daarom aantrekkelijk voor de energiereducerende transportsector. We doen ook veel met combinatiebewerkingen, zoals ontbramen, boren, frezen en ponsen. Met het positioneersysteem is weliswaar maar één positie mogelijk, toch doen we alles zoveel mogelijk tegelijk, door ook de bewerkingen naar een variabele positie te verplaatsen.. Parallelle bewerkingen zoals meerspillig boren terwijl er gezaagd wordt, is niets vreemds voor ons.”