Ingrijpende verbouwing beits- en slijphal maakt BMN nog efficiënter

Beitserij Midden Nederland sterk in beitsen, slijpen en polijsten


Beitserij Midden Nederland, verkort BMN, is gespecialiseerd in het chemisch beitsen en passiveren van roestvast staal en in het slijpen en/of polijsten van roestvast staal en aluminium. Het bedrijf is gevestigd in Lopik, centraal gelegen in het hart van het land. BMN beschikt over een uitgebreid machinepark en met gedreven en kundige medewerkers streeft het naar een hoge kwaliteit, waarbij een snelle levering wordt gegarandeerd. Een positief bedrijf, waar wordt geïnvesteerd in het zo efficiënt mogelijk werken en zo optimaal mogelijk benutten van de ruimtes. Dat heeft geresulteerd in een complete verbouwing van de beits- en slijphallen, alles volgens de nieuwste eisen.


Door Myriam Borghuis



Het is een komen en gaan bij Beitserij Midden Nederland. Voortdurend worden er producten aangeleverd om bewerkt te worden en staan er producten geslepen, gepolijst of gebeitst klaar voor de klanten, die deze komen ophalen of welke worden afgeleverd door BMN. BMN is inmiddels zo’n tien jaar actief als beitserij.
Edward van Galen, bedrijfsleider van Beitserij Midden Nederland, is heel positief over de ontwikkelingen bij dit bedrijf: ‘Onder onze klanten vind je veel tankbouwers. Daarnaast zijn we in de regio Midden-Nederland inmiddels zo bekend geworden dat tevens vele andere rvs-bedrijven BMN weten te vinden. Overigens niet alleen Midden-Nederland; ook bedrijven uit het zuiden brengen hun producten steeds vaker naar ons toe. En omdat we in de vakantieperiode open zijn gebleven, heeft een aantal nieuwe bedrijven ons benaderd. Als de ervaring goed is, blijven ze komen, merken we.’
De klanten komen uit alle mogelijke branches. ‘Het zijn vaak bedrijven met apparatuur of machinedelen voor de voedselindustrie, zoals messen voor slagerijen, en andere industrieën waar hygiëne een belangrijke voorwaarde is. Maar verder kunnen het alle mogelijke rvs onderdelen zijn.’ Ook is afgelopen jaar geïnvesteerd in een nieuwe huisstijl en een nieuwe website om makkelijker vindbaar te zijn op internet.

Nieuwe buizenslijpmachine


De business gaat voorspoedig en inmiddels werken er zes vaste personeelsleden en twee oproepkrachten. ‘Ieder jaar wordt het drukker’, zegt Van Galen. ‘We zijn ook verder uitgebreid. Gestart met de beitserij en passiveren is zeven jaar geleden de slijperij erbij gekomen en later ook het polijsten. We hebben een aantal rondslijpmachines, met verschillende maten borstels voor slijpen en polijsten. Verder hebben we onlangs een grote nieuwe buizenslijpmachine aangeschaft. Zeker voor de poten van grote tanks is dat een uitstekende aanvulling. Hiervoor werd dat nog met de hand gedaan, door een echte rot in het vak. Want dat slijpen is een bijzonder lastige, maar ook belastende werkwijze. Nu er een nieuwe slijpmachine staat kan bij vakanties ook iemand anders dit werk overnemen. Het blijft een specialistische bewerking, niet iedereen is daar technisch geschikt voor, maar we zijn nu toch minder afhankelijk. Daarbij ontlasten we ook onze slijper, die het al jaren handmatig deed.’
Van Galen is duidelijk enthousiast over de nieuwe aanschaf, maar er is meer: ‘We zijn onlangs nog gaan kijken naar machines voor het slijpen van strippen en platen. We hebben wat demo’s gezien en zijn onder de indruk van de mogelijkheden en de uitvoering. Het is wel een kostbare machine, dus we denken er goed over na, maar een keer gaat die wel komen. We hebben twee wat oudere plaatslijpmachines, die dan door de nieuwe worden vervangen. Maar dat krijgt een vervolg na de verbouwing.’
De hal van de slijperij is ook vernieuwd en inmiddels is het afzuigsysteem volledig in werking, waardoor er bij iedere machine stof wordt afgezogen.

Beitserij super uitgebreid


Naast uitbreiding van de slijperij, is er heel veel geïnvesteerd in de beitserij. Van Galen: ‘Er is een derde nieuwe beitshal ingericht. Daar hebben we een zuurvrije vloer in laten leggen. En er is gelijk vloerverwarming geïnstalleerd. Dan heb je ook niet met kachels of radiatoren te maken. Want de damp die vrijkomt uit de baden, vreet aan alle ijzeren delen waarop die lucht kan hechten, zoals het dak, lichtknoppen, de radiatoren enzovoort. Dus hoe leger, hoe meer weggewerkt, hoe beter.’
Ook is de vloer belegd met rubberen matten. Dit ter bescherming van de producten van de klant. Verder is het belangrijk om een uitstekende afzuiging te hebben in een beitshal. ‘Uiteraard niet alleen voor de materiële schade, maar juist ook voor de mensen, die daar werkzaam zijn. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de nieuwe moderne afzuiginstallatie in hal 3.’

Nieuw beitsbad van 7x2x2m


In hal 3 is een nieuw groot beitsbad van 7x2x2 meter geplaatst, die voor een meter in de vloer is verzonken en een meter uitsteekt. Dit bevordert een meer werkzame aan- en afvoer van de te beitsen delen. Verder zijn er nieuwe kranen aangeschaft en nieuwe overhead deuren aangebracht. Wanneer alles gereed is zal hal 1, aan de voorzijde van het pand, ook worden aangepakt.
BMN beschikt nu over drie beitsbaden in hal 3. Daarnaast is de bedoeling om één hal te reserveren voor alleen het sproeien, zodat er achter elkaar kan worden doorgewerkt zonder wachttijd.

Reinigen en passiveren


Om een gelijkmatige inwerking van beitszuren mogelijk te maken moeten vetten en andere verontreinigingen voorafgaand aan het beitsen door een geschikte reinigingsmethode worden verwijderd. Na het reinigen zorgt de beits ervoor dat de bestaande passieve chroomoxidelaag en de vervuilingen en carbides verwijderd worden. Als het product is gebeitst wordt het grondig gereinigd met water. Hierdoor worden alle beitsresten en het vuil verwijderd.
Van Galen: ‘Het spoelwater wordt daarna opgevangen in een bad van 5x5m en gereinigd door een waterzuiveringssysteem, en met calciumnatroloog geneutraliseerd. De zware metaalstoffen zakken daarna naar beneden. Boven houd je schoon water over dat veilig afgevoerd en geloosd kan worden.’
Nadat het product grondig is gereinigd kan er een nieuwe egale chroomoxidelaag aangroeien. Hierdoor wordt het oppervlak volledig passief en daardoor corrosiebestendig. Bovendien krijgt het zo een aantrekkelijker uiterlijk. ‘Passivatie gebeurt doorgaans vanzelf aan het roestvast stalen oppervlak gedurende 24 uur’, licht Van Galen toe. ‘Maar soms kan het noodzakelijk zijn om dit proces minder lang te laten duren. Bijvoorbeeld als de klant op dezelfde dag brengt en haalt. Het product kan dan behandeld worden door zuren die het proces versnellen.’

Osmosewater


‘BMN beschikt over een omgekeerde osmose-installatie waardoor wij met zuiver osmosewater (0.1 – 0.5 ppm) onze producten kunnen spoelen en reinigen’, geeft Van Galen aan. ‘Dit resulteert in een nog schoner oppervlak en het zorgt ervoor dat de kans op vlekvorming nihil wordt.’

Bijzondere opdrachten


De nieuwe hal is ruim 30 meter lang. Er kunnen dan ook verschillende maten rvs producten worden behandeld. BMN verwerkt rvs van kleine delen tot enorme tanks, die helemaal ingesproeid kunnen worden. Van Galen geeft een voorbeeld: ‘Vorig jaar hebben we nog enorme silo’s van de waterzuivering van Utrecht behandeld. Dat zijn silo’s van vijftig meter doorsnee. In zo’n tank is 60 ton rvs verwerkt. Zo hebben we zes silo’s in delen gereinigd, inclusief buizen en kanalen.’
Een flinke opdracht, waaraan drie maanden is gewerkt. Iedere dag werd een grote vrachtwagen vol materiaal aangeleverd en bewerkt weer afgevoerd. Zo’n opdracht vereist een strakke planning, die nauw luistert. ‘Dat is ook een kwestie van goede afspraken maken en doen wat je belooft.’

Kwaliteit loont


BMN stijgt steeds verder in omzet en in het aantal klanten. ‘Doordat we goede kwaliteit leveren en vasthouden aan onze kernwaarden, breidt onze klantenkring in aantal en geografisch gezien steeds meer uit. Ook over de grens wordt opgemerkt dat we ons houden aan die punten: betrouwbaar, flexibel, kwaliteit en milieuvriendelijk. Vooral de kwaliteit en de leverbetrouwbaarheid zijn belangrijk voor zich oriënterende prospects.
Als nieuwe klanten hebben ervaren, hoe wij onze diensten leveren, volgens onze waarden en met die korte levertijd, levert dat meestal een vaste klant op. Laatst hebben we nog een opdracht uitgevoerd voor een zoekend bedrijf uit België, die positief was over onze aanpak en inmiddels weer is teruggekomen.’
Vragend naar het onderscheidend vermogen, zegt Van Galen: ‘BMN biedt een hoog servicelevel. Een klant wordt hier snel en netjes te woord gestaan. Hij weet direct waar hij aan toe is. Onze werknemers gaan correct en voorzichtig met de te behandelen delen om. En gebeurt er toch wat, wordt dat fatsoenlijk afgehandeld. Onze aftersales is goed: De klant is koning, geen discussies. Er komen hier klanten, die weten te vertellen dat dat zeker niet bij alle bedrijven zo werkt. En onderscheidend is echt die korte levertijd, die hogelijk wordt gewaardeerd.’

Snelle levering


Van Galen heeft een slim orderverwerkingssysteem, waardoor alle klanten op de hoogte worden gehouden van de status van de verwerking. ‘De delen worden snel bewerkt en kunnen vaak de volgende dag weer opgehaald worden. Daarover krijgt de klant bericht, de bewerkte producten worden opgehaald en wij hebben dan ook weer ruimte voor een volgende opdracht.’
Veel bedrijven berichten van tevoren dat zij een slijp- of beitsopdracht hebben, maar soms komen ze ook zonder voorbericht langs en dan moeten de te bewerken delen wel opgeslagen kunnen worden, totdat de behandeling plaatsvindt. BMN is daar zo flexibel mogelijk in, dat is ook een van haar kernwaarden.
‘Zeker als we nog meer uitbreiding van onze capaciteit hebben, willen we de levermogelijkheden verder aanpassen. Afhankelijk van de opdracht zou dan vroeg gebracht kunnen worden en diezelfde dag weer opgehaald. Maar dan moeten eerst alle hallen afgebouwd en ingericht zijn.’
Transport is altijd te regelen. ‘Vaak komen bedrijven langs met eigen vervoer’, zegt Van Galen, ‘maar als het wel teruggebracht moet worden, is dat geen enkel probleem. We hebben geen eigen vrachtwagens, maar wel goede contacten met een transportbedrijf uit IJsselstein, dat diensten levert volgens onze normen: snel, veilig en correct. En dat werkt uitstekend.’

BMN blijft ontwikkelen


De bouw en inrichting van hal 3 en de verbouwing van de slijphal met afzuiging is een forse investering. Maar dat wil niet zeggen dat er voorlopig geen andere zaken worden opgepakt. Van Galen is positief: ‘We willen ons blijven ontwikkelen en onze diensten versterken. Er zijn plannen om het pand verder uit te breiden. Deels om het kantoor en de kantine te moderniseren, maar voornamelijk om nog meer ruimte te maken voor overslag van producten.’
Tevens wordt naast beitsen, slijpen en polijsten ook naar andere bewerkingsmogelijkheden gekeken. Technieken waar onder andere interesse in is, zijn elektrolytisch polijsten en waterstralen. Kortom, BMN blijft zich ontwikkelen.

www.bmn-bv.nl