Kloeckner Metals ODS Nederland, 24/7 at your service!

Multi-metal distributeur pionier in digitaliseren van supply chain
 

Kijk je naar de staalhandel, dan krijg je een beeld van sterke, eeuwenoude bedrijven, die hun klanten kwaliteit en service willen verlenen, maar ook een ingesleten, traditionele handelswijze hebben. Zeker ten aanzien van de informatiestroom langs de toeleverings- en serviceketen is de staalindustrie nog lang niet altijd efficiënt. Klanten bestellen, net zoals tientallen jaren geleden,
nog voornamelijk via telefoon en e-mail. De inzet van een consistent digitaal order- en procesmanagementsysteem gebeurt nauwelijks. Die manier van werken is echter niet van toepassing op Kloeckner Metals ODS Nederland. Daar wordt traditie verbonden met moderne technologie.


Door Myriam Borghuis



Kloeckner Metals ODS Nederland staat voor ruim 200 jaar kennis en kunde op het gebied van staalproducten, non-ferroproducten en materialen voor de bouw en industrie. Als een van de grootste multi-metal distributeurs van Nederland biedt Kloeckner Metals ODS Nederland een zeer uitgebreid assortiment, een gestroomlijnde logistiek, een breed spectrum aan bewerkingen en vakkundig advies. Daarnaast kan de klant vertrouwen op een snelle leveringsservice. In gesprek met Raimond Geenen, Managing Director van dit bedrijf. ‘Wij bieden een compleet pakket voor een aantal markten. Wij zijn sterk in de branches constructie, installatie en verspaning, met daarnaast een aantal submarkten. Door digitalisering van de hele supply chain en van onze diensten, kunnen we nog beter voldoen aan de huidige en de toekomstige leveringseisen van onze klanten.’

Europese onlineshop


Staalgebruikers eisen in toenemende mate tijdflexibiliteit, ongebondenheid en transparantie in een aanbestedingsproces. Staalproducenten en -distributeurs, die zich al inzetten voor de digitale revolutie, kunnen hier beter aan tegemoet komen. Geenen: ‘We hebben al 12 jaar een webshop en onze klanten kennen ons inmiddels vanuit een digitale omgeving. Maar we zijn veel verder gegaan. Kloeckner ODS levert internationaal en heeft daarom een internationale onlineshop ontwikkeld, gemaakt voor Europees gebruik. Als wij naar een harmonisatiemodel toe willen voor heel Europa met één uitstraling, dan moeten wij dit ook laten zien in de opzet van de internationale onlineshop. Daar zijn we in januari vorig jaar mee van start gegaan. In mei is het voorzichtig ingezet en in september hebben we het echt geïntroduceerd. Deze aanpak blijkt een uitstekende keuze. We hadden al veel klanten die gebruik maakten van onze eigen onlineshop, dus daar was het geen onbekende omgeving voor. Deze klanten hebben we gemigreerd naar de nieuwe onlineshop, waar nu alle digitale offerteaanvragen en orders naar toe gaan.’
Voordelen van de nieuwe onlineshop is dat deze moderner en veel actueler is. Zoekfuncties en productpresentaties zijn verbeterd. Deze Europese onlineshop zal voortdurend onderhouden en verbeterd worden. Internationaal gericht, wat een voordeel is voor internationale afnemers.

Staalindustrie open voor digitale wereld


Voor staalproducenten is de prognose dat het online verkopen extra kansen biedt, een van de vele redenen om een stap in de richting van de onlinewereld te wagen en de eigen producten via een onlineshop aan te bieden. Volgens Gisbert Rühl, CEO van de op de toekomst georiënteerde metaalhandelaar Kloeckner ODS & Co, heeft de branche veel te lang geslapen. Het is de hoogste tijd dat de staalindustrie zich openstelt voor de digitale wereld. Ook de bedrijfsconsultancy onderneming PwC kenmerkt digitalisering als één van de vijf meest belangrijke competenties voor staalproducenten in de komende jaren. Een goede reden om de eigen bedrijfsmodellen te optimaliseren. De enorme druk, die momenteel op de staalindustrie ligt, gecreëerd door goedkoop staal uit China, overcapaciteiten, intensieve concurrentie en onstabiele staalprijzen, zorgt ervoor dat de ontwikkeling van innovatieve bedrijfsmodellen nog belangrijker is geworden.

Pionier in digitalisering


Kloeckner ODS is een echte pionier in digitalisering. Hoe werkt de onlineshop? Geenen: ‘Via https://shop.kloeckner.nl/ kunnen klanten inloggen en kunnen nieuwe klanten zich registreren voor toegang tot de onlineshop.
In de komende jaren wil Kloeckner Metals ODS Nederland haar digitale hulpmiddelen blijven ontwikkelen met haar missie om de metaalindustrie te digitaliseren. Bij de ontwikkeling van de digitale oplossingen gebruikt Kloeckner ODS in Silicon Valley getoetste methodes zoals design thinking en de lean startup-aanpak. Hiermee wordt gezorgd dat alle hulpmiddelen precies aan de wensen van de klant voldoen.’

Grote voordelen voor inkopers


Voor staalgebruikers brengt het gebruik van onlineshops aanzienlijke voordelen met zich mee. Geenen: ‘Inkopers besparen op de eerste plaats tijd bij de inkoopprocessen; de order is met slechts enkele handelingen te realiseren en alle productinformatie is direct online beschikbaar. Zo hoeven kopers niet omslachtig per telefoon of e-mail offertes aan te vragen en prijzen te vergelijken. Online zijn zaken als beschikbaarheden, levertijden, de hele bestelhistorie en status van actuele aanvragen snel inzichtelijk.’

Meer transparantie


Kloeckner ODS’s onlineshop is een verkoopkanaal, dat is ontwikkeld ten behoeve van de klant waarbij beide partijen meer flexibiliteit en inzicht hebben in het in- en verkoopproces. De onlineshop biedt een breed assortiment aan staal-, rvs- en aluminiumproducten, zowel plaat als buis. Met enkele kliks kunt u 24 uur per dag en 7 dagen in de week online producten kopen. Kloeckner ODS staat garant voor een eenvoudige afhandeling en een snelle levering. De onlineshop werkt eenvoudig en biedt direct informatie; producten selecteren, bewerken, inzicht in de nettoprijs, beschikbaarheid, orderbevestigingen en facturen bekijken gaat simpel en snel. Daarnaast kunnen herhaalbestellingen met minimale moeite opnieuw geplaatst worden en dat scheelt tijd. De onlineshop is ook meteen een online informatiebron betreffende het gehele assortiment.


Raimond Geenen, Managing Director Kloeckner Metals ODS Nederland.


Extra services


Geenen is uiterst content met de ontwikkeling van deze digitale snelweg: ‘We hebben er tevens een aantal services aan toegevoegd, die de klanten ondersteunen in de beheersing van hun bestelstroom. Daarin gaan we de komende tijd nog meer stappen maken. We laten ze nog andere vormen van digitalisering zien. Zo gaan we in Nederland ook met een contractplatform van start, waarbinnen we met klanten specifieke voorraadafspraken maken over bepaalde voorraden en voorraadhoogtes. We kunnen meedenken in het verbruik over het jaar heen en zorgen dat zij binnen dat contract materiaal kunnen afroepen. Met tijdige signalering wanneer het contract bijna is afgelopen en tijdig nieuwe afspraken maken over hoe verder. En dat allemaal in een digitale omgeving die van beide kanten inzichtelijk is.’

Integratie met softwarepakket (EDI)


Geenen vervolgt: ‘Een derde poot waarmee wij ons sterk profileren is de EDI-mogelijkheid. Dat is een belangrijke ontwikkeling in het kader van de doelstelling van de raad van commissarissen, namelijk om in 2022 60% van onze omzet digitaal te laten verlopen. Kloeckner ODS Nederland genereert per jaar circa 150 á 160 miljoen euro omzet, dus voor ons betekent dat dat we in 2022 voor zo’n 100 miljoen digitaal de Nederlandse markt in gaan. We hebben nu circa 10% dus het is nog een aardige uitdaging om die doelstelling te behalen.’
EDI (Electronic Data Interchange) betekent dat het ERP-systeem van de klant wordt verbonden met Kloeckner ODS’s systeem van digitale orderstroom, digitale orderbevestigingen tot facturen. Geenen: ‘Het bestellen via de eigen ERP-software zorgt voor meer efficiency in het bestelproces. Met ERP-software heeft de klant altijd een actueel inzicht in zaken als kostenplaatsen en projectstatus. Dit zorgt voor een zo goed mogelijke planning van de eigen werkzaamheden. Ook levert een sluitend bestelproces voordelen bij het automatisch verwerken van elektronische facturen.’

Brede voorraad in eigen beheer


Kloeckner ODS heeft een grote en brede voorraad in eigen beheer. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal fysiek in Nederland is opgeslagen. Er wordt ook gebruik gemaakt van de voorraden uit omringende landen. Dat moet goed georganiseerd. ‘We hebben een logistieke organisatie die een optimaliseringsslag ondergaat’, zegt Geenen. ‘Dit om over grenzen heen beschikbaarheid mogelijk te maken en dat ook beheersbaar te krijgen via onze ERP-software. Doordat er gebruik kan worden gemaakt van de voorraden uit eigen land maar ook van omringende landen, samen met een uitstekend georganiseerde logistiek, hebben we een sterk en breed aanbod, dat snel geleverd kan worden. De distributie doen we vanuit Barendrecht. Dan kunnen zoveel mogelijk alle bestellingen in één keer aangeboden worden. Op tijd en met zo min mogelijk onderbreking bij de klant door de levering.’

Marktspecialist boven productspecialist


‘Kloeckner ODS is op drie grote markten gericht’, geeft Geenen aan. ‘Installatie, constructie en verspaning en binnen die drie markten willen wij echt een specialist zijn. Wij profileren ons dan ook niet als productspecialist maar als marktspecialist, met vergaande kennis van materialen binnen die markten. Bijvoorbeeld binnen de verspaningsmarkt zijn wij behoorlijk toonaangevend met stafmateriaal en binnen de installatiebranche positioneren we ons als systeemleverancier voor leidingsystemen. Daarbij dominant met de HVAC sprinkler en de woningbouw.’
Kloeckner ODS is ook totaalleverancier voor de constructiebranche, zoals voor het transport, de agrotechniek en de klein constructie.
‘Binnen die drie branches met deelmarkten willen wij onze portfolio aanpassen aan de markt. Dat doen wij niet alleen met producten, maar ook met diensten vanuit onze value added service-gedachte.  Daarom is de bewerking 3D-lasersnijden toegevoegd als service, met name in de constructie en installatiemarkt interessant. Het betreft 3D-laseren van buizen en profielen.’
Daarnaast is het belangrijk om alle technische ontwikkelingen goed te volgen. Kloeckner ODS is geïnteresseerd in 3D-printen en ziet daar mogelijkheden in. Dat wordt ook internationaal opgepakt.

Investeren in circulariteit


Naast al deze zaken wordt er tevens gewerkt aan het verlagen van de CO2-voetprint. Dat kun je zoeken in transportmiddelen, maar ook bijvoorbeeld in de circulariteit. Geenen: ‘Wij zijn met onze groep en klanten al de discussie hierover aangegaan. Bijvoorbeeld in de dak- en gevelindustrie zijn er mogelijkheden. Wij denken aan een overstockplatform. Dat willen we toetsen aan de markt. Circulariteit en MVO, daar zien we ook een stuk onderscheiding in als bedrijf. Daarnaast is het iets ideëels en dat is goed. Dat gaat voor ons mede een thema van de toekomst zijn. We zien dat dat ook ons businessmodel gaat veranderen. Als circulariteit een element is, dan heb je het niet alleen over dat staal makkelijker recyclebaar is, dat gaat verder. Nu wordt een gebouw ontwikkeld vanuit een flexibiliteitsgedachte, maar straks moet er ook nog een flexibele sloopgedachte achter zitten.’
En Kloeckner ODS kijkt ook naar de vraag uit de diverse branches. Bijvoorbeeld binnen de woningmarkt. ‘Er zijn genoeg woningen uit de jaren zeventig, die nog goed te gebruiken zijn bij aanpassing van bepaalde zaken, zoals de badkamer’, geeft Geenen aan. ‘Daar hebben wij, in samenwerking met een staalbouwer, een praktische oplossing voor ontworpen. Het is een kant-en-klare complete badkamermodule als prefab vernieuwingspakket, dat in twee dagen is te installeren. Heel interessant voor de woningmarkt. Niet direct onze core business, dat is handel en distributie. Maar zo’n productontwikkelingstraject is voor ons interessant omdat je er veel van leert. En als er vraag is in de markt, kun je een prachtig product aanbieden. Zo blijven we met regelmaat zoeken naar oplossingen voor vragen in de markt en met de ontwikkelingen, die daaruit volgen, verbreden we ons kennisniveau op gebied van materialen en toepassingen.’

Kloeckner ODS op ESEF


Op de ESEF, die van 20 tot en met 23 maart a.s. in de Jaarbeurs te Utrecht wordt gehouden, is de verspanende markt een prominent onderwerp. Geenen: ‘Wij zijn in die markt een toonaangevende leverancier met name op stafstaalgebied, in ge- en ongelegeerd staal en in rvs en aluminium. Die markt wordt door ons nauw gevolgd. Interessant zijn de ontwikkelingen ten aanzien van robotisering. Wij leveren hoogwaardige materialen zodat stilstand bij verspanen voorkomen kan worden. Dat vraagt om specifieke kwaliteiten, die wij kunnen aanbieden in samenwerking met UGITECH, een fabriek die rvs produceert dat beter verspaanbaar is. Een mooi product, waarvoor wij aandacht zullen vragen op de ESEF.’
Wat zijn de andere punten, waarmee Kloeckner ODS zich op de beurs wil profileren? Geenen: ‘Wij zullen onze strategische richting voor digitalisering duidelijk maken. En naast die verregaande digitalisering vragen we aandacht voor onze value added services, zoals het 3D-lasersnijden van buizen en profielen. Samen met de EDI-mogelijkheid hebben we veel te bieden voor onze klanten.’
Tijdens de ESEF 2018 zal Kloeckner Metals ODS Nederland zich presenteren op stand 01.E011.

Toekomst Kloeckner ODS


Kloeckner Metals Europe heeft digitalisatie als een zeer belangrijk speerpunt in haar strategie opgenomen. En die digitale snelweg gaat heel ver, zie ook de doelstelling van de raad van commissarissen om in 2022 60% van de omzet digitaal te laten verlopen. Geenen: ‘Om over te gaan tot online inkopen zijn de volgende zaken belangrijk: de leveringsservice, gegevensbeveiliging, integratie met voorraadbeheer, een besteloverzicht en een innovatief bestelplatform. Wij informeren onze klanten en andere materiaalgebruikers daar graag over. Maak gebruik van die digitale vooruitgang en kijk voor meer informatie op https://shop.kloeckner.nl/. Kloeckner Metals ODS Nederland, 24/7 at your service!’

kloecknermetals.nl