Nieuwe VP Commercial Extrusion Europe moet helpen Hydro’s klimaatstrategie sneller te realiseren

Vandaag werd Sacha Brandt, bovenop zijn functie als Vice-President DACH, waardoor hij verantwoordelijk is voor de extrusiefabrieken van Hydro in de Duitstalige landen van Europa, benoemd tot Vice-President Commercial Extrusion Europe. Daardoor wordt hij in heel Europa verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en business development van geperste aluminiumproducten van 's werelds grootste aluminiumproducent. Door deze benoeming wil Hydro een versnelling hoger schakelen bij het realiseren van zijn klimaatstrategie, met name bij de eigen verkoopteams en klanten.
Het is geen toeval dat de 39-jarige Belg gekozen werd voor deze nieuwe rol. Binnen de Hydro-organisatie wordt hij immers beschouwd als een pionier en motivator op het gebied van duurzaamheid. Anderhalf jaar geleden slaagde hij erin om de Hydro-fabriek in Hoogezand als eerste aluminiumextrusiefabriek ter wereld met het ASI-label te laten certificeren. Hydro streeft ernaar alle extrusie-plants in Europa tegen eind 2020 door het ASI te laten certificeren.



 

Hydro is een pionier in duurzaamheid


Door het gebruik van waterkrachtcentrales, enorme investeringen in productieprocessen en aluminiumrecycling is Hydro nu al een pionier op het gebied van C02-reductie. Tegen het einde van het jaar wil de groep met hoofdkantoor in Oslo en o.a. een productielocatie in Hoogezand klimaatneutraal produceren. Maar Hydro wil meer en lanceerde recentelijk zijn klimaatstrategie die tot doel heeft de eigen CO2-uitstoot tegen 2030 door groenere grondstoffen, groenere productiemethoden en groenere eindproducten met 30% te verminderen over de gehele waardeketen. Dit komt neer op 4 miljoen ton minder CO2-uitstoot per jaar, wat overeen komt met de jaarlijkse CO2-uitstoot van 1,2 miljoen voertuigen. "We hebben de wake-up call van de jeugd gehoord en zien het als een opdracht om onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid verder te intensiveren", reageert Sacha Brandt.

Aluminium uit verantwoorde bronnen promoten


In zijn nieuwe functie als verkoopverantwoordelijke voor de profielbusiness in Europa speelt Sacha Brandt nu een sleutelrol bij de implementatie van deze strategie. Twee recent gelanceerde, bijzonder duurzame aluminiumlegeringen zullen daarbij helpen: REDUXA (een primair aluminium geproduceerd met minimale CO2-uitstoot) en CIRCAL 75R (een aluminium dat tot 75% reeds gebruikt en  gerecycled aluminium bevat).

Tijd om actie te ondernemen


Maar daar wil Sacha Brandt niet tevreden mee zijn. In fabriek van Nenzing in Oostenrijk zullen binnenkort de eerste profielen van de productielijn rollen, waar voor elk individueel profiel de CO2-emissies getraceerd kunnen worden – bevestigd door een milieucertificaat. Sacha Brandt: "We nemen CO2-neutraliteit echt wel serieus. Ons volgende doel is om alle milieueffecten van onze producten en de gerealiseerde besparingen door onafhankelijke externe bronnen te laten bevestigen. Het is tijd om actie te ondernemen, want we hebben niet veel tijd meer ".