Slimme constructie werkt kostenbesparend
Mogelijkheden om constructie-elementen met elkaar te verbinden zijn bouten, moeren, klinken, popnagelen, lijmen, solderen en lassen. Verbinden, maar lassen en solderen in het bijzonder: een lastig vak voor de constructeur. Enige overwegingen.
Ir. Lammert H. Brantsma, EWE
Constructie-elementen kunnen met elkaar verbonden worden door onder andere bouten, moeren, klinken, popnagelen, lijmen, solderen en lassen. De keuze voor een verbindingstechniek moet worden gebaseerd op sterkteberekeningen, constructiemo gelijkheden, toepassing van de constructie, esthetische eisen en de uit oogpunt van milieu-aspecten steeds belangrijker wordende recyclebaarheid van het product aan het einde van de economische of technische levensduur.
Indien een permanente verbinding tussen constructie-elementen gewenst is, kan voor metalen en kunststoffen
gedacht worden aan lijmen. Voor metalen zijn ook lassen en solderen mo gelijke permanente verbindingstechnieken. Lijmen staat de laatste jaren sterk in de belangstelling, vooral in de vliegtuigbouw en bij seriefabricage zoals in de auto-industrie enzovoort. De toepas sing van lijmen is in het algemeen alleen mogelijk in geval van druk of afschuifspanningen.
Deze globale beschouwing is be perkt tot het verbinden middels lassen en solderen. Met betrekking tot de recyclebaarheid van gelaste en gesoldeerde producten het volgende. Onderdelen die aan elkaar gesoldeerd zijn, kunnen in principe goed worden gescheiden.
Ver hoging van de temperatuur tot boven de smelttemperatuur van het soldeer waarbij er gelijktijdig getrokken wordt aan de on derdelen, doet immers wonderen. Opgemerkt wordt wel dat een en ander veel energie kost en dat er wel soldeer op de onderdelen ach terblijft. Van werkelijk scheiden van metalen naar soort is dan ook
geen sprake. In de praktijk zal de recyclebaarheid, even als bij gelaste contructies, dan ook bestaan uit het eventueel in kleinere delen als schrot verwerken (smelten, raffineren, legeren) van de constructie tot...