Bestellen via internet en dan krijg je: Buis en plaat precies op maat
247Tailorsteel levert eindproducten van staal. Via internet kan elke klant zijn bestelling bij deze materiaalhandelaar invoeren, de productuitslag die hij wil. De software van het bedrijf rekent supersnel uit hoeveel van welke soort staal nodig is en levert een offerte. “Dat is allemaal in een minuut geregeld” vertelt directeur Carel van Sorgen.
In de metaalsector wordt veel met computers gewerkt, robotlassen is heel gewoon, maar online werken is nieuw. Vooral de oudere garde is hier huiverig voor; komt dat wel goed? “Het is nog even wennen voor een aantal mensen, maar zodra iemand er mee werkt, is hij om. Het bespaart veel tijd en energie. Voorheen liet je een mannetje anderhalve dag rekenen, dat doet de computer nu voor je. Wij leveren kant-en-klaar materiaal, met alle gaatjes, contouren en dergelijke er al in en aan. Lasersnijden is een commodity aan het worden, een bulkproduct dat iedereen kan gebruiken.
Om zelf zo’n machine aan te schaffen, is nogal een investering. Dat is juist in deze tijd niet meer nodig. De klant hoeft ook niet meer zelf te gaan ponsen of knippen, dat gebeurt bij ons met hoogwaardige machines. Je upload een tekening van je product uitslag van buis of plaat die je wilt en de computer rekent het uit. Een kind kan de was doen”, van Sorgen is zelf erg enthousiast over zijn product en het is wel gebleken dat het werkt.
Manloos intelligent karretje
247Tailorsteel is volledig geautomatiseerd, pas wanneer een bestelling klaar is en verpakt moet worden, komt de eerste mensenhand er aan te pas. “Zo kunnen we de kosten erg laag houden”, legt Van Sorgen uit. “We hebben geen indirecte medewerkers in dienst, we werken in volle 3 ploegendiensten en 24 uur per dag. Dat maakt ook dat we goedkoop kunnen werken. Als er een bestelling binnenkomt, wordt er automatisch berekend hoeveel er nodig is van wat voor staal. Dit wordt door een intelligent manloos karretje naar de machines gebracht die het vervolgens op maat snijdt, ponst en wat er ook maar mee moet gebeuren. Pas als het helemaal klaar is en verpakt moet worden, komt de eerste persoon er aan te pas.
De computer weet precies wanneer het geleverd moet worden, die zorgt dat er een vrachtwagen staat en dat het op het juiste moment geleverd wordt bij al onze klanten. Ruim 99 procent van de bestellingen komt perfect op tijd bij de klant aan.”
Businessunits
Het bespaart de klant niet alleen tijd en geld waar het de tekeningen en berekeningen betreft, ook hoeft de klant zelf geen dure machines aan te schaffen. “Die hebben wij al”, zegt van Sorgen. “Daar kunnen klanten 24 uur per dag gebruik van maken. Bestellingen kunnen al vanaf 1 stuk gedaan worden, maar het kan ook om grote aantallen gaan. De grootste leveringen waren in aantallen van 70.000 stuks. Iedere ochtend krijgen we heel veel metaal binnen, dat we meteen wegsnijden. Onze centrale computer verwerkt de opdrachten die binnenkomen en laat de machines zo efficiënt mogelijk samenwerken. Dat maakt ook dat we heel goedkoop kunnen werken. We hebben nu drie businessunits, werkplekken zeg maar. Twee daarvan zitten in Nederland en eentje is in Duitsland. Daar gaat het beter met de economie, daarom richten wij ons ook op Duitsland. Per unit werken er 12-20 mensen in ploegendiensten zodat we 24 uur per dag kunnen draaien. Er is één centrale computer die bepaald wat er in welke vestiging gebeurd en die ervoor zorgt dat alle opdrachten zo efficiënt mogelijk wordt uitgevoerd.”
Voorraad
Klanten willen zelf zo weinig mogelijk op voorraad hebben, heeft Van Sorgen gemerkt. “Dat neemt allemaal ruimte in beslag. Het is beter om producten te bestellen als je ze echt nodig hebt. Wij kunnen de bestelde product uitslagen van buis en plaat binnen een week of zelfs sneller leveren. Via internet kan de klant de opdracht volgen, via een 247 track-and-trace systeem. Zo is altijd duidelijk hoe het met zijn product staat, hoe ver het proces is en waar het is. Als de productie nog niet is gestart, kan de klant ook nog wijzigingen aanbrengen. Onze manier van werken wordt voor onze klanten toegevoegde waarde. Zij kunnen op hun beurt hun klanten ook weer beter en sneller voorzien van het gewenste product. Daarnaast is de kans op fouten heel klein als je met goed afgestelde computers werkt. Onze computers zijn goed afgesteld, die werken prima. Als je een berekening laat maken door een mens, is er altijd kans op fouten. Mensen maken nu eenmaal fouten. De gevolgen kunnen enorm zijn. Wij leveren de klant materiaal zonder problemen. Als het nog in elkaar gezet moet worden, komt er zelfs een gebruiksaanwijzing mee op basis van wat die klant zelf oorspronkelijk aanleverde.”
Uitbreiding
Van Sorgen voorziet een grote toekomst voor 247Tailorsteel. “We willen 110 tot 150 businessunits in heel Europa”, zegt hij. “Wie de jeugd heeft heeft de toekomst, die houden van snelheid en precisie. Al het oude kost te veel tijd en geld, en dat wil men niet meer. 247Tailorsteel BusinessUnits door heel Europa betekent dat we nog efficiënter en nog goedkoper kunnen werken en dat we nog meer klanten kunnen voorzien van eindproducten zonder problemen. 247Tailorsteel is de materiaalhandelaar van de toekomst.”