BMN, of voluit Beitserij Midden Nederland b.v: specialist in oppervlaktebehandeling
BMN, of voluit Beitserij Midden Nederland b.v., is gespecialiseerd in het slijpen en/of polijsten van roestvast staal en aluminium en in het chemisch beitsen en passiveren van roestvast staal. Het bedrijf uit Lopik, in – zoals de naam al aangeeft - het hart van Nederland, is van alle markten thuis.
Slijpen en polijsten
BMN biedt een breed pakket aan slijp- en polijstwerk van roestvast staal en aluminium. Op de slijpafdeling wordt zowel handmatig als geautomatiseerd gewerkt. Voor kleine maar ook grote series producten kan men terecht bij BMN. In gesprek met bedrijfsleider van BMN, Edward van Galen: ‘Wij slijpen en polijsten producten onder andere voor truckstyling, carstyling, scheepsbouw, exclusieve keukenbouw, enzovoort. Dus voor een brede range aan branches. Samen met onze vakmensen en ons uitgebreide machinepark streven wij ernaar om een hoge kwaliteit en een snelle levertijd te garanderen. Of het nu gaat om één buisje of om een bundel buizen. Daarbij zullen we altijd proberen met de klant een zo passend mogelijke levertijd af te spreken.’
Beitsen en passiveren
Roestvast staal krijgt zijn corrosiebestendigheid door een bepaald chroomgehalte in de legering. De chroomoxide vormt een uiterst dunne (een tienduizendste millimeter) oxidelaag aan het oppervlak van het materiaal. Deze oxide- of passiveringslaag kan door bewerking of door een warmtebehandeling beschadigd en/of vervuild zijn. Het is voor de corrosiebestendigheid (en uiterlijk) van belang dat de passiveringslaag egaal en onbeschadigd op het oppervlak aanwezig is. De passiviteit kan echter alleen worden bereikt op metallisch blank RVS. Wanneer een vervuiling het RVS bedekt en daarmee een stukje van de lucht afsluit, kan zich op die plaats geen passieve toestand plaatsvinden en heeft corrosie vrij spel.
Wat is beitsen?
Het beitsen van roestvast staal in min of meer verdunde zuren of zuurmengsels heeft tot doel het verwijderen van de tijdens warmtebehandelingen ontstane oxiden (gloeihuid, walshuid, smeedhuid, aanloopkleuren). Beitsen is tevens van groot belang als RVS in een constructiebedrijf ‘besmet’ is geraakt met koolstofstaal, bijvoorbeeld slijpsel of lasspetters en verontreinigingen aan het oppervlak. Tijdens het beitsen wordt het RVS zelf niet aangetast. Om een gelijkmatige inwerking van beitszuren mogelijk te maken moeten vetten en andere verontreinigingen voorafgaand aan het beitsen door een geschikte reinigingsmethode worden verwijderd. Na het reinigen zorgt de beits ervoor dat de bestaande passieve chroomoxidelaag en de vervuilingen en carbides verwijderd worden. Na het beitsen wordt het product grondig gereinigd met water. Hierdoor worden alle beitsresten en het vuil verwijderd.
Van Galen: ‘Er bestaan diverse disciplines van beitsen. Wij hanteren er drie: dompelbeitsen, sproeibeitsen en kwastbeitsen. Voor dompelbeitsen beschikken we over twee beitsbaden, een van 4x2x1,5 meter en een van 7x1x1 meter. Sproeibeitsen wordt toegepast bij grotere producten, die niet in een beitsbad passen. Daarnaast kan het zijn dat bepaalde onderdelen aan het product niet in aanraking mogen komen met beitsvloeistof. Kwastbeitsen wordt voornamelijk toegepast voor het beitsen van lasnaden.’
Wat is passiveren?
Nadat het product grondig is gereinigd, kan er een nieuwe egale chroomoxidelaag aangroeien. Daardoor wordt het oppervlak volledig passief en daardoor corrosiebestendig en bovendien heeft het zo een aantrekkelijker uiterlijk. Deze laatste behandeling wordt passiveren genoemd.
Passivatie gebeurt doorgaans vanzelf aan het roestvast stalen oppervlak gedurende 24 uur. Soms kan het noodzakelijk zijn om dit proces te versnellen. Het product wordt dan behandeld door zuren, die deze uitwerking hebben.
Veel aandacht voor milieu
Bij BMN gaat veel aandacht naar het milieu. Zo heeft het bedrijf het systeem voor afvalwater verbeterd en daartoe een omgekeerde-osmosesysteem in gebruikgenomen. Omgekeerde osmose is een proces om water te zuiveren. Er zijn diverse toepassingen voor dit systeem, zoals bereiding van drinkwater, onder andere uit zeewater en aanmaak van ketelwater. In deze toepassing is het de zuivering van afvalwater. Van Galen: ‘Al onze hogedrukspuiten en het spoelwater zijn hiervan voorzien. Hierdoor is het niet meer nodig om producten na te spoelen met osmosewater. Dit scheelt tijd en handeling en het belangrijkste: het geeft een schoner oppervlakte.’
Van Galen geeft verder aan dat het afvalwatersysteem is verbeterd door nieuwe opvangtanks. ‘We hebben nu nieuwe pompen om alles sneller te laten doorlopen. En er is een ringleidingsysteem opgehangen ten behoeve van de hogedrukpompen.’
Verpakken én afmonteren
Naast het speciaal verpakken is het bij BMN ook mogelijk om producten af te monteren. Van Galen geeft een voorbeeld: ‘Voor een firma uit Zoetermeer hebben wij vijftien tafels gebeitst en afgemonteerd. Hierdoor is zowel tijd als kosten bespaard, aangezien de producten nu rechtstreeks naar de klant kunnen.’
Bijzondere opdrachten
Omdat BMN een echte specialist is in oppervlaktebehandeling, worden ook bijzondere opdrachten aan dit bedrijf toegekend. Van Galen: ‘Onlangs hebben we voor een klant een buis gebeitst van 30 meter lang, met een doorsnede van 1.000 mm. Het totale gewicht van dit gevaarte was circa 18 ton! Dat is niet zomaar een opdracht. Maar alles is naar volle tevredenheid afgehandeld en we krijgen meer en meer van dit soort speciale verzoeken.’ ( zie foto).
Zorg dat je toekomstproof bent
We weten het allemaal: stilzitten is achteruitgaan. De ontwikkeling van alle technieken gaat razendsnel. Daarom moet je zorgen dat je klaar blijft voor de toekomst. Oftewel; je moet investeren in nieuwe technieken, producten, maar ook je werkomgeving moet mee in die ontwikkeling. Van Galen: ‘Het is bedoeling dat er een extra hal zal worden ingericht om te beitsen. Zo hebben we meer werkruimte en daardoor meer mogelijkheden. Ook zal daar een nieuw en groter beitsbad worden geplaatst. Dat zijn aardige investeringen, maar zo kunnen we onze klanten nog beter bedienen.’
De beitserij krijgt een vloeistofdichte vloer, wat milieutechnisch en veiligheidshalve een belangrijke zaak is. De vloer wordt in samenwerking met de firma SBO uit Andelst gerealiseerd.
Optimale service
Van Galen: ‘De uitbreiding van de beitserij zal uiteraard voorlopig de grootste aandacht krijgen. Maar optimale service zit hem niet alleen in de praktische mogelijkheden. Wij willen een meedenkend partner zijn voor onze relaties. Zo is het bij BMN mogelijk om de producten op te laten halen en wordt het na de behandeling weer afgeleverd. Hierdoor wordt de klant volledig ontzorgd.’
En naast de juiste technieken wil BMN ook de hoogste kwaliteit leveren. Een van die punten die daaronder vallen, is voldoen aan de gewenste levertijd. Van Galen: ‘Wij hebben een levertijd van 1 á 2 dagen en dat wordt door veel klanten bijzonder gewaardeerd. Want het werd net al gezegd: stilzitten is achteruitgaan. Zo ook bij je procesgang. Als een klant onnodig lang moet wachten op onderdelen of diensten, betekent dat verlies. En wij willen juist waarde toevoegen.’
www.bmn-bv.nl