Dacapo Stainless draait goed en is klaar voor na corona
"We are easy to do business with"
Gemakkelijk zakendoen. Dat is het credo van Dacapo Stainless B.V. uit Helmond. Dat blijkt vooral uit de uiterst gebruikersvriendelijke en complete webshop. Het productenoverzicht op de website www.dacapo.com is feitelijk ook de webshop zelf. Steeds meer klanten plaatsen zo hun bestellingen bij Dacapo en halen daar hun (prijs)voordeel mee.
Wim de Grood
Dacapo Stainless heeft het hoofdkantoor in Denemarken. Naast de vestiging in Nederland zit Dacapo ook in Noorwegen, Zweden, Duitsland en België. Het bedrijf is in 2003 in Denemarken opgericht, de Nederlandse vestiging bestaat sinds 2008. Het assortiment bestaat uit buizen, staf, platen en fittingen, flenzen en koppelingen. Alle fittingen zijn opgeslagen in Nederland en worden vanuit Helmond geleverd. De overige producten liggen opgeslagen in Denemarken en worden vandaaruit verstuurd. In de Nederlandse vestiging vinden op dit moment zo’n 35 mensen emplooi. Met het oog op de toekomst is men op zoek naar uitbreiding van dit aantal. Dat Dacapo Stainless uitsluitend producten met de hoogste kwaliteit levert mag als vanzelfsprekend worden beschouwd.
Brok aan ervaring in rvs
Sinds augustus van dit jaar is Stefan Bagen bij Dacapo werkzaam als Sales Manager Nederland. Hij heeft al meer dan 25 jaar ervaring in de wereld van roestvast staal. De laatste 15 jaar was hij adjunct-directeur bij Paul Meijering Metalen in Zaltbommel. “Ik zie het als een enorme uitdaging om hier bij Dacapo met verkoop bezig te zijn. Met klanten werken is het leukste wat er is.” Stefan Bagen heeft er dus duidelijk zin in. Nog langer dan Stefan Bagen zit Export Sales Manager Thijs van Wely al in het vak. “Al bijna 40 jaar”, zegt hij met gepaste trots. “Ik ben in 1982 hier op dit perceel begonnen. Toen was het nog Axel Johnson. En bij Dacapo zit ik sinds 2008, het jaar dat Dacapo in Nederland van start ging.” Aan tafel zit dus een flink brok aan kennis op het gebied van roestvast staal.
One-stop-shop
Kort samengevat kun je zeggen, dat Dacapo Stainless roestvast stalen halffabricaten verkoopt. “In de breedste zin van het woord”, zegt Stefan Bagen daarover. “Fittingen, flenzen, buizen, plat staf, rond staf, platen in de kwaliteiten 304 en 316. Thijs van Wely vult aan: “In Nederland zijn we begonnen met de verkoop van fittingen. Dat is heel goed gelukt, maar daarnaast leveren we ook de andere pakketten. De verkoop van staf en plaat brengen we de laatste tijd wat meer onder de aandacht. Van oudsher verkocht Dacapo in Denemarken de commodity’s. Maar met name fittingen zijn wat bewerkelijker. We verkopen dus het hele pakket, het one-stop-shop idee dus. De lange producten en platen liggen allemaal in Denemarken en alle fittingen liggen allemaal hier in Helmond.”
Zuivelpakket
Zoals gezegd kan de klant bij Dacapo Stainless terecht voor het standaardpakket platen, staf en buizen. “Dat vind je normaal gesproken ook bij onze concurrenten”, zegt Stefan Bagen. “Maar voor wat betreft fittingen en flenzen hebben wij het grootste pakket en de grootste voorraad. Niet alleen voor Nederland, maar voor geheel Europa. We hebben hier in Helmond in totaal vijf hallen van ieder 1000 m², gevuld met alleen maar fittingen en flenzen, in allerlei maatvoeringen en kwaliteiten en in hoge voorraden. Maar daarnaast hebben wij ook een zuivelpakket. We zijn dus uniek in het feit, dat wij zowel een zuivelpakket als een industrieel pakket onder één dak hebben. Dat zuivelpakket hebben wij sinds 2013 in ons assortiment. Dit zijn buizen met een maximale ruwheid van 0,8 μm aan de binnenzijde, dus ook op de lasnaad. Op zich is dit niet nieuw, maar Dacapo kan er ook de fittingen bij leveren met gelijke waarden op ruwheid. Zo kunnen wij het totale zuivelpakket aan buizen en fittingen leveren welke perfect op elkaar aansluiten. We leveren deze zuivelbuizen en fittingen aan grote en wereldwijd verspreide afnemers in de voedingsmiddelenindustrie.”
Services
Naast een compleet assortiment aan buizen, staf, platen en fittingen, allemaal te vinden in een uitgebreide webshop, biedt Dacapo de klanten nog een groot aantal diensten:
- Klanten kunnen een raamovereenkomst sluiten met Dacapo. Dacapo koopt materiaal, financiert en houdt het op voorraad. In het contract staan de afgesproken aankoop, prijs en termijn vermeld. Gedurende die periode kan de klant eenvoudig de aankoop en andere details en wijzigingen volgen op dacapo.com.
- Met Dacapo C-Stock kan een voorraad worden opgeslagen in het magazijn van de klant of op een bouwplaats. Zo heeft hij altijd de benodigde producten bij de hand.
- Met Dacapo Drag & Drop kan de klant zeer snel bestellingen plaatsen via de webshop. Door een pdf-, Excel- of XML-bestand de webshop in te slepen, krijgt hij inzicht in de realtime prijzen en de beschikbaarheid van het artikel. Voeg referentie toe, een contactnaam, de leverdatum en plaats de bestelling.
- Klanten kunnen ook gratis meer dan 6000 3D-modellen in verschillende formats downloaden en 2D-tekeningen bekijken met alle relevante informatie over fittingen/flenzen.
- Om tijd te besparen heeft Dacapo PunchOut gemaakt. De klant hoeft alleen de bestelling in zijn eigen ERP-systeem aan te maken, op de PunchOut-knop te klikken en kan dan direct de bestelling goedkeuren op dacapo.com. Heeft een klant meerdere orders per week dan is EDI de juiste oplossing. Met EDI heeft de klant directe toegang tot de data via het ERP systeem van Dacapo. Hierdoor kan hij voorraden en prijzen rechtstreeks checken en inkooporders plaatsen.
- En om het bestellen nog makkelijker te maken heeft Dacapo Print & Scan ontwikkeld. Dit maakt het mogelijk om materiaal via de mobiel te bestellen door een label met een QR-code te scannen.
Een overzicht en uitleg door middel van animatievideo’s is te vinden op dacapo.com, onder de kop “Services”. Kortom: een unieke combinatie van een website en een webshop voor de RVS-industrie.
"Meer dan 70% van alle bestellingen komt digitaal aan bij Dacapo - en er zullen er nog meer volgen", zegt Stefan Bagen. "We ontwikkelen voortdurend nieuwe functies en services voor onze klanten."
Ook persoonlijk contact
Natuurlijk is er ook ruimte voor persoonlijk contact. “Dat geldt vooral bij speciale projecten”, zegt Stefan Bagen. “Vaak zijn dat de grotere en complexere orders. Die vragen om een nadere uitwerking die je moet bespreken. Door mee te denken met de klant kunnen wij het inkoopproces optimaliseren. Onze Account Managers luisteren vooral naar de klant en stellen de juiste vragen om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen waardoor wij een oplossing kunnen aanbieden die voor die klant specifiek past. Maatwerk dus. De hoofdtaak van onze Account Managers is relatiebeheer met als doel het kweken van langdurige relaties.”
"Het loopt lekker door"
“Qua omzet merken wij niet zo, dat we in coronatijd zitten”, antwoordt Stefan Bagen desgevraagd. “Hier intern hebben wij de nodige maatregelen getroffen. In de contactmomenten met onze klanten moeten wij dingen wel anders doen. We communiceren veel digitaal of telefonisch. We missen het fysieke contact met onze klanten.” Met enige weemoed wijst Export Sales Manager Thijs van Wely op een grote vitrinekast achter hem. “Dat is mijn souvenirkast, elke buitenlandreis wordt ie aangevuld. Het is mijn werk om het hele jaar door klanten te bezoeken in het buitenland. Ik ben aan het begin van het jaar nog maar één keer in het buitenland geweest en dat was het. Op die manier merk ik het wel dat het nu een andere tijd is.” Maar desondanks is Stefan Bagen niet ontevreden over de business die er nog is. “Het zou zo maar kunnen, dat onze webshop daar zijn steentje aan bijdraagt. We zien, dat het lekker doorloopt. Gezien de omstandigheden doen wij het heel goed. We blijven op het niveau van vorig jaar en daar zij we gezien die omstandigheden best tevreden over. Aan de inkoopkant zien we wat meer uitdagingen. We hebben, zeker de afgelopen maanden, meer moeite moeten doen om onze materialen binnen te krijgen. Nu zien we dat het beter aan het worden is. Om de stand van zaken in de markt zichtbaar te maken voor onze klanten hebben wij een Activiteiten Index op onze website gezet. Iedere maand nemen wij met een aantal klanten contact op om te informeren hoe ze ervoor staan. Met vragen als hoe de orderintake bij hen is. De antwoorden combineren wij met onze eigen intake. Deze gegevens geven wij daarna via onze webshop terug aan onze klanten en kunnen zij zien hoe de markt ervoor staat. Daar kan hij dan zijn voordeel mee doen. Zo zetten wij ook de legeringstoeslagen op onze website, zodat de klant up-to-date geïnformeerd wordt over de prijsontwikkelingen in de markt. Op deze manier willen wij zo transparant mogelijk zijn naar onze klanten.”
Klaar voor de toekomst
Als het op duurzaamheid aankomt, draagt Dacapo Stainless ook zijn steentje bij. Sinds september van dit jaar is Dacapo gecertificeerd volgens ISO 14001:2015. Dat is de internationale norm voor milieumanagement. Volgens Dacapo is dit de enig juiste weg naar een betere duurzaamheid voor de leveringsketen vanuit de fabrikanten van roestvast staal via Dacapo naar de klanten. Ook op andere terreinen investeert Dacapo in de toekomst. Voor de afdeling export is onlangs een nieuwe Accountmanager aangenomen en voor het binnenland worden ook nog eens twee Account Managers gezocht evenals een aantal medewerkers voor het magazijn. “Dat geeft aan, dat wij de toekomst met vertrouwen tegemoetzien”, zegt Stefan Bagen. “Ik verwacht, dat als er eenmaal een vaccin is, de economie weer een boost zal krijgen. Een inhaalslag dus. En daar willen wij natuurlijk ook van meeprofiteren. Ik zie veel mogelijkheden voor Dacapo in de toekomst.” Thijs van Wely vervolgt: “Groei zien wij als een continu proces. Tot aan de huidige corona situatie zijn we constant gegroeid. En nu staat de groei even stil, maar ik hoop en verwacht, dat we vanaf het voorjaar weer normaal kunnen gaan werken. Dan ben ik ervan overtuigd dat we de groei weer snel oppikken. Daarom nemen we nu nieuwe mensen aan om, als het weer kan, er vol tegenaan te kunnen gaan. Dat vertrouwen in de toekomst zien we ook bij het hogere management in Denemarken.”
Unieke partner
Op de slotvraag waarom men bij Dacapo Stainless moet kopen antwoordt Stefan Bagen direct: “Vanwege alles wat we tot nu gezegd hebben. Wij lopen voorop, we hebben de technologie en blijven investeren in technologie en mensen. We denken mee met de klant. Wij zijn in staat om besparingen in zijn processen in te vullen. Daardoor zijn wij de unieke partner: We are easy to do business with.”