EUROFINISH 2015 beklemtoont meerwaarde samenwerking
Oppervlaktebehandeling? We kunnen niet zonder!
Op 10 en 11 juni a.s. staat de Brabanthal in het Belgische Leuven volledig in het teken van oppervlaktebehandeling en van het laatste nieuws en technieken hieromtrent. Oppervlaktebehandeling is alom aanwezig, het belang is dan ook enorm groot. De 11de editie van deze vakbeurs wordt meer dan een verzameling van technologie. Het is een bijeenkomst van gelijkgestemde ondernemers, een knooppunt voor netwerken, een inspiratiebron voor de toekomst en een kweekplaats van nieuwe ideeën.
Door Myriam Borghuis
Oppervlaktebehandelingen zijn niet meer weg te denken in de huidige industrie en bij de meeste toepassingen van vandaag. Stel dat oppervlaktebehandeling niet zou bestaan! Dan zouden bijvoorbeeld auto’s na een jaar of vijf al volledig zijn doorgeroest. Tenzij autofabrikanten weer het extra dikke, en dus ook zwaardere, staalplaat zouden inzetten, zoals we die nog kennen van Amerikaanse auto’s uit de jaren ‘50. Die zijn trouwens nog te bewonderen in Cuba. Maar u moet zich die auto’s dan wel voorstellen zonder al die vrolijke kleuren, want lakwerk behoort ook tot het gebied van de oppervlaktebehandeling.
En dit geldt niet alleen voor auto’s maar ook voor de vele artikelen, die wij in het dagelijks leven gebruiken. Die zouden eveneens de ‘kleur’ hebben van het basismateriaal, waaruit ze zijn vervaardigd en meestal is dat grijs, wit of zwart. Redelijk saai, toch?
Veel meer voorbeelden
Nog even verder doordenkend over een wereld zonder oppervlaktebehandeling; stelt u zich eens voor met een gebroken been te worden opgenomen in een ziekenhuis (omdat je die grijze auto te laat zag aankomen in de mist...), om vijf dagen later dit gebouw te verlaten met een of andere exotische ziekte, veroorzaakt door een kolonie bacteriën, afkomstig van de wanden van de kamer en het ziekenhuisbed, omdat die niet werden behandeld met een antibacteriële coating!
Ach, geen nood; je zou nog steeds je huisarts kunnen bellen met je GSM. Hij zou u wellicht suggereren om een vlucht te boeken naar een zonnige vakantiebestemming om bij te komen van alle leed. Maar opgelet! Zou een GSM bestaan in een wereld zonder oppervlaktebehandeling? Eén ding is zeker, ze zouden veel groter zijn want zonder geavanceerde oppervlaktebehandeling bij het productieproces van chips zou de Wet van Moore niet bestaan. Kunt u zich voorstellen hoe stressbestendige turbinebladen van een vliegtuig geproduceerd zouden kunnen worden zonder oppervlaktebehandeling? En wat als shotpeening niet zou bestaan om vermoeiingssterkte te verhogen en trekspanningen van de vleugelflappen te verminderen in moderne vliegtuigen? Je zou zeker twee keer nadenken alvorens aan boord te gaan!
Oppervlaktebehandeling alom aanwezig
Kortom, oppervlaktebehandeling is alom aanwezig. Zonder oppervlaktebehandeling zouden heel wat gebruiksvoorwerpen simpelweg niet bestaan! Vrijwel elk metalen voorwerp heeft een coating om esthetische redenen en om het duurzaam te maken. Stel je een wereld voor zonder metalen voorwerpen! Hoe zou je leven veranderen als er geen auto's, vliegtuigen, televisies, mobiele telefoons of geluidsapparatuur zouden zijn?
Nieuw beursconcept: ‘Exhibit lounge’
Terug naar de beurs EUROFINISH in Leuven. Indien gevraagd zou worden naar de hoofdreden om als bezoeker of exposant deel te nemen aan vakbeurzen, zou in vrijwel alle antwoorden het menselijk contact en de mogelijkheid van netwerken een belangrijke plaats innemen. De 11e editie van EUROFINISH heeft aan deze aspecten bijzondere aandacht geschonken door middel van een nieuw en revolutionair beursconcept: ‘Exhibit lounge’, het beste van twee werelden. De nieuwe honingraatstructuur van de standindeling op de beursvloer zorgt daarbij voor een maximale cohesie en interactie tussen standhouder en bezoeker. Deze opzet, aangevuld met de nodige loungemogelijkheden over de gehele beursvloer, inspireert tot netwerking en creativiteit.
Blijvend innoveren
Oppervlaktebehandeling is een complexe technologie, die beweegt in een competitieve markt waar service, kwaliteit en productontwikkeling de rode draad zijn. Men moet blijvend innoveren om de toegevoegde waarde van producten te verhogen. Een beurs is het ideale medium om kennis te vergaren en om te laten zien hoe elke speler meebouwt aan het omzetten van een wetenschappelijke vinding in een concrete, duurzame oplossing.
Op EUROFINISH vind je de meest actuele ontwikkelingen op het gebied van coatingtechnieken. Drijfveren zijn nieuwe materialen, duurzame deklagen en productietechnieken en dit in een wereldmarkt, waar technologie en economie hand-in-hand gaan.
Thema’s EUROFINISH
De professionele nichebeurs in oppervlaktebehandeling zoomt in op volgende thema’s:
- corrosieweerstand: innovatie met het oog op duurzaamheid;
- materiaaltechnologie: aandacht voor slimme materiaaltoepassingen;
- valorisatie en duurzaamheid: balans tussen techniek, milieu en energie; en:
- precisie en engineering: samen evolueren en ontwikkelen.
Persoonlijke benadering
Op een beurs is het juist die persoonlijke benadering, die bedrijven de kans biedt bezoekers en prospects te vertellen wat het te bieden heeft en hoe men het verschil kan maken. Op EUROFINISH wordt zichtbaar hoe iedere speler in oppervlaktebehandeling meebouwt aan het fabriceren van marktconforme producten en toepassingen, en dit in een steeds sneller tempo. Het is een unieke kans om kennis en ervaring uit te wisselen met vooruitstrevende ondernemers.
Duurzamer + sneller en goedkoper
Onze bedrijven zijn in een omgeving beland, die vaak tegenstrijdige eisen aan hen stelt. De markt verlangt een steeds gevarieerder en duurzamer aanbod tegen steeds lagere prijzen. Dat vergt investeringen, maar hoe deze te financieren?
Ook de commerciële realiteit spoort slecht met de vereisten van energie-efficiëntie en duurzaamheid. Als je energiezuinig en milieuvriendelijk wilt produceren, moet je bijvoorbeeld streven naar een smaller kleurenpalet in lakstraten.
Daar staat tegenover dat de markt juist vraagt naar steeds grotere kleurenkeuze. Een bedrijf dat maximaal aan die vraag wil voldoen, zal kleinere partijen moeten gaan produceren, zal frequenter kleuren moeten wisselen en zal daarom ook meer afval produceren en meer energie verbruiken.
Bedrijven, actief in de oppervlaktebehandeling, zoeken naar nieuwe manieren om waarde toe te voegen en zo klanten aan zich te binden. Ze streven ernaar hun relaties zo veel mogelijk te ontzorgen en meer aan te bieden dan enkel een coating. Door kwaliteit te brengen en in bepaalde niches uit te blinken kunnen zij in sommige gevallen zelfs verloren productie terug naar Europa brengen. Anderzijds blijft de prijsdruk een rol spelen. Zeker als het aanbod groot is en de vraag eerder beperkt. Kwaliteit wordt steeds belangrijker en de klant kritischer.
Clustering
Vaak wordt gezocht naar partners, die elk een bepaalde technologie aanbieden en die een samenwerking of zelfs een holdingstructuur oprichten, om tot een breder aanbod te komen. Op die manier kunnen deze clusters meer opdrachten binnenhalen. In sommige geval kopen oppervlaktebehandelaars een assemblagebedrijf op. Door combinatie van meerdere technieken bieden ze meerwaarde in vorm van een totaalpakket (one-stop-shop).
Ook gaan bedrijven in de Benelux over tot het oprichten van filialen in de Oostbloklanden. Goedkope massaproducten kunnen in het buitenland afgewerkt worden tegen heel competitieve prijzen. Maar de kennis, R&D, verregaande automatisering en technisch hoogstaande zaken vinden hier plaats.
Complexe technologie
Oppervlaktebehandelaars stoten vaak op onbegrip bij hun klant bij het oplossen van moeilijke coatingproblemen. Klanten zijn zich niet bewust van de complexiteit van de technologie. Daarom worden er op de beurs demonstraties gegeven en is interactie op de beursvloer belangrijk. Het is altijd interessant de onbehandelde achterzijde of binnenkant van een object, dat een oppervlaktebehandeling heeft ondergaan, te bekijken. Zo kan de klant het nodige opsteken over de manier waarop de oppervlaktebehandelaar te werk is gegaan en hoe bepaalde moeilijkheden zijn op te lossen. De beurs laat zien wat er achter de nieuwe processen steekt.
Interessante seminars
Naast een goedgevulde beursvloer, reikt VOM, de Belgische vereniging voor oppervlaktetechnieken van materialen, de hand uit naar collega-organisaties om mee te werken aan een boeiend randprogramma. EUROFINISH kijkt verder dan oppervlaktebehandeling alleen en heeft daarom ook uw opdrachtgevers in het vizier. Zo wordt de welbekende aankopersbeurs van Agoria georganiseerd, welke plaatsvindt op 10 juni a.s.. Het concept van de aankopersbeurs is eenvoudig en doeltreffend: op korte tijd zo veel mogelijk opdrachtgevers in contact brengen met uiteenlopende toeleveranciers.
Meer informatie hieromtrent vindt u op de website www.aankopersbeurs.be.
Daarnaast is er het vertrouwde seminar van ATIPIC, Belgische Vereniging der Technici van de Verf- en aanverwante Industrieën. Ook de roadshow van SIRRIS is aanwezig in de Brabanthal en illustreert het inzetten van functionele coatings in de praktijk. Ten slotte beklemtoont ZINKINFO BENELUX en de werkgroep ALUMINIUM van VOM het belang van goed en veilig construeren met thermisch verzinkt materiaal respectievelijk gelakt aluminium.
Samenwerking in de waardeketen
Wie over de schutting van de eigen activiteiten kijkt, ontdekt sneller nieuwe mogelijkheden en kansen. Op de beurs, maar ook tijdens de seminars is er aandacht voor deze vorm van samenwerking. Kortom, EUROFINISH, de Europese vakbeurs voor oppervlaktetechnieken, is dé ideale plek om nieuwe mogelijkheden te verkennen.
Algemene informatie
Waar: Brabanthal, Leuven (B)
Wanneer: 10 en 11 juni a.s.
Van 12.00 tot 20.00 uur
Toegangsprijs: € 40,- p.p. + gratis beurscatalogus
De toegang is gratis voor VIP-bezoekers
(via uitnodiging van exposant) en na voorregistratie op www.eurofinish.be.
Registratiecode verkrijgbaar via VOM.
Meer info: Asbl VOM vzw / www.eurofinish.be
Over VOM
VOM vzw is een actieve, technische vakvereniging op het gebied van oppervlaktebehandeling van materialen. Momenteel zijn 300 bedrijven lid, waaronder zowel loonbedrijven als opdrachtgevers, geïntegreerde bedrijven, leveranciers van producten of apparaten, onderzoekscentra en universiteiten