Eurofinish sterk in slijpen en polijsten
Centrum Manchester verfraaid met bijzondere RVS overkapping
Eurofinish pakt met een gezonde, Friese nuchterheid een grote diversiteit aan projecten aan. Dit slijp- en polijstbedrijf heeft alles in huis voor een perfecte afwerking van complexe en afwijkende RVS eindproducten. En afwijkend is het grote project in Manchester zeker; een enorm dak dat in het centrum van deze stad de monumentale bibliotheek en een regeringsgebouw verbindt. Het bijzondere en fraaie project houdt een overkapping in die helemaal is vervaardigd uit roestvast staal, steunend op zware, glazen dragers. Eurofinish was de partij die zorgde voor de professionele afwerking van deze overkapping.
Werkzaamheden aan de overkapping in het centrum van Manchester.
Eurofinish, gevestigd aan de Prof. Zernikestraat op het bedrijventerrein aan de rand van Sneek, is een van de meest gerenommeerde polijst- en slijpondernemingen in Nederland, die opdrachten krijgt uit heel Europa en soms ook daarbuiten. Directeur Gerrit de Boer werkt samen met zijn compagnon/directeur Jan Roos. ‘Wij staan voor hoge kwaliteit en dat willen wij borgen. Door een grote betrokkenheid, niet alleen van ons, maar van alle medewerkers, en door hoogstaande kennis van materialen, met name RVS. Hier heerst geen nine-to-five mentaliteit, maar er wordt hard gewerkt, met ziel voor de zaak. Voor het project in Manchester bijvoorbeeld zijn onze medewerkers soms weken in het buitenland. We zijn met z’n allen dan ook heel trots op wat wij maken.’
Bedrijfsleider bij Eurofinish is de zeer betrokken Lammert Westerhof, ook al vijfentwintig jaar in dit vak. Vast in dienst werken er tien man. De Boer: ‘Maar afhankelijk van de lopende opdrachten kunnen wij zeer deskundige mensen, uitzendkrachten of ZZP-ers, inhuren, die de kwaliteit kunnen leveren, zoals wij die hier gewend zijn. Dan kan het zijn dat er vijftien tot achttien man actief is voor Eurofinish en zo vallen er geen gaten in de uitvoering van opdrachten.’ Omgekeerd kan het zijn dat een ZZP-er een grote klus heeft, waarbij hij de hulp van Eurofinish kan gebruiken. De Boer: ‘Dat gaat in een uitstekende samenwerking met deze vakmensen.’
Goedgevulde orderportefeuille
De werkzaamheden van Eurofinish bestaan onder andere uit slijpen, polijsten, borstelen en richtingloos behandelen. De Boer: ‘We bewerken koud- en warmgewalste platen, platstaven en rondstaven, buizen, profielen, tankbodems enzovoort. Ook zeer dikke en extreem lange RVS producten kunnen bij ons bedrijf worden gepolijst of geslepen.’ Alle bedrijven hebben wel weet van de crisis, is het idee van De Boer, maar het zijn niet zozeer de RVS-bedrijven, die in de problemen zijn gekomen, denkt Gerrit: ‘Het is de bouw, waar de echte klappen zijn gevallen, maar bij ons valt het mee. Natuurlijk hebben wij ook weet van de huidige economische situatie, maar door de diversiteit van de opdrachten kunnen wij toch bogen op een goedgevulde orderportefeuille. Dat komt door het brede aanbod van ons bedrijf. Wij zitten bij vele RVS-bedrijven. Dat kan zijn in de voorbewerking, zoals het voorslijpen van de platen voor tankbouwers en andere RVS verwerkende bedrijven. Deze bedrijven kopen de platen onbewerkt in, waarna wij ze gaan slijpen in de gewenste korrelgrootte of Ra-waarde. Daarna gaan ze naar de betreffende klanten retour. Van deze platen worden eindproducten gemaakt, waar wij dan weer op locatie en/of in onze werkplaats de lassen op finish gaan brengen. Ook plegen wij veel onderhoud op locatie voor de Farmacie, Chemie, Zuivel en de Petrochemie.
Bijzondere projecten
Eurofinish heeft naast de meer reguliere opdrachten, zoals RVS tanks of interieurdelen, zoals leuningen, altijd een aantal bijzondere projecten onder handen. De Boer: ‘Zoals het Paleis van Justitie, de nieuwbouw op het IJ-dok in Amsterdam. Daarvan hebben we alle kozijnen hoogglans gepolijst. Dat is ook wel een trend. Men ziet wat een fraai effect dat geeft.’ Een ander project is het Congresgebouwplein; in de binnenstad van Amsterdam wordt momenteel een monumentaal pand ingrijpend gerenoveerd tot modern kantoor met een zeer hoogwaardig afwerkingniveau. Geplande oplevering is juni dit jaar. Nog een project is het OVT in het centrum van Breda. Daar is men gestart met de bouw van het nieuwe treinstation, een echte eyecatcher. Met een lengte van 300 meter en een opvallende architectuur ondergaat het stationsgebied een ware metamorfose. De Boer: ‘In deze projecten wordt veel RVS gebruikt, wat wij bewerken.’ Voor de scheepvaart doet Eurofinish ook het nodige. De Boer: ‘We hebben hier nu RVS ankers liggen. Die komen in delen bij ons aan. Wij bewerken ze voor. Daarna worden ze elders gelast, waar ook – na goedkeuring - de stempels van Lloyds in de delen worden gezet. Wij krijgen ze daarna weer terug om de lassen te bewerken en het RVS anker helemaal in hoogglans af te kunnen leveren. Daar is toch zo’n vijfhonderd uur mee gemoeid.’ Deze ankers, met een gewicht van 800 tot 1.300 kg per stuk, zijn voor schepen tussen de 80 en de 100 m lang. Eurofinish bewerkt allerlei zaken in RVS. De Boer: ‘Ook bijvoorbeeld kunstwerken. Daar hebben we er meerdere van gedaan. Dat maakt het werken hier gevarieerd.’
Inspectie van de overkapping te Warten bij Bijlsma.
Overkapping centrum Manchester
Via Centraalstaal Construction in Groningen, dat zich bezighoudt met zeer luxe bouwwerken wereldwijd, is het project in Manchester qua bewerking uiteindelijk bij Eurofinish terechtgekomen. De Boer: ‘Het centrum van Manchester wordt helemaal aangepakt. Gebouwen worden gezandstraald, alles ligt open en overal wordt er gewerkt. Fenomenaal! De RVS overkapping, die moet komen tussen een monumentale bibliotheek en een regeringsgebouw, is door ons voorbewerkt en daar ter plekke is deze in delen, zeven stuks, aan elkaar gelast. Daarna zijn de lassen bewerkt. Het totaal is in hoogglans afgewerkt.’ Het bijzondere project dat aan de onderkant een golvende vorm heeft is door de hoogglans als een spiegel, waarin het straatbeeld wordt weerkaatst. Het dak, dat aan de bovenkant gematteerd en richtingloos geborsteld is, wordt vrijdragend op glazen pilaren van 15 tot 20 cm dik geplaatst. Een bijzonder fraai effect. Het wordt gezien als een monument, omdat op die plek meerdere oorlogsslachtoffers zijn gevallen. Op al die punten komen spots in de grond, die tegen de hoogglans overkapping schijnen. ‘Een echte eyecatcher voor de binnenstad!’ Met de overkapping is 300 m² plaat gemoeid. Centraal Staal in Groningen heeft de constructie geleverd. Bijlsma in Warten zorgde voor het laswerk. De RVS constructie hangt wel al in de lucht maar op een tijdelijke stellage. Binnenkort - de data zijn nog niet bekend - begint men met het plaatsen van de glazen pilaren. De Boer: ‘Dan moet alles voor wat betreft de RVS overkapping klaar zijn. Bij elkaar weegt het gehele dak 28 ton.’ Eurofinish is daar maanden mee bezig geweest. Het dak is in zijn totaal bij Eurofinish bewerkt en daarna zijn de delen in folie verpakt. Vóór de definitieve plaatsing in Manchester zijn daar nog drie, vier man enkele weken werkzaam geweest. De Boer: ‘Al met al een enorme klus. Vooral de regen kan daar nog wel eens spelbreker zijn!’
Paleis van Justitie, de nieuwbouw op het IJ-dok in Amsterdam.
Machinaal slijpen en polijsten
Voor het machinaal slijpen en polijsten kan Eurofinish een aantal machines inzetten. De Boer: ‘We kunnen beschikken over een zevental machines, waarmee we machinale bewerkingen van RVS uitvoeren.’ En hij somt op:
- Twee bodem- en rompenslijpers: Bodems t/m rond 4.000x15 mm dik. Rompen t/m rond 4.000x12 mm dik en 5.000 mm lang;
- Drie breedband-machines: Eén machine van 1.500 mm breed, 5 mm dik en 6.000 mm lang, en twee machines van 2.000 mm breed, 12 dik mm en 14.000 mm lang; en
- Twee smalband-machines: Eén voor kleinere onderdelen en één voor delen t/m 6.000 mm breed, 2 t/m 40 mm dik en 8.000 lang.
‘Het maximumgewicht is hierbij 4.500 kg’, geeft hij aan. ‘De maatvoering van de buizen-slijper is vanaf rond 100 t/m 600 mm en max. 12.000 mm lang.’
Semigeautomatiseerde en handmatige bewerking
Naast machinale verwerking wordt een groot deel van de afwerking van roestvaststalen eindproducten met complexe vormen handmatig gedaan. De Boer: ‘De handmatige bewerking van roestvast staal vraagt om een gedegen kennis van het materiaal en van de inzet van de slijpmachines. Eurofinish is gespecialiseerd in het leveren van precisiewerk, waarvoor wij dan ook wereldwijd worden gevraagd.’Een andere tak van sport is het inwendig slijpen. De Boer: ‘Dat is doorgaans een lastig karwei waarbij de nodige expertise wordt vereist. Eurofinish beschikt over specialisten op het gebied van inwendig slijpen, alsmede de benodigde apparatuur om de klus snel en gedegen te klaren. Dankzij semigeautomatiseerde slijpmachines kunnen wij een grote diversiteit aan roestvaststalen eindproducten zowel in- als uitwendig slijpen. Denk daarbij aan cilinders, buizen, tankdelen, deksels enzovoort.’
Gerrit de Boer, directeur van Eurofinish en veertig jaar in het vak.
Werkplaats of op locatie
Het slijp- en polijstbedrijf werkt in haar bedrijfsruimte in Sneek, maar is ook gespecialiseerd in de bewerking van complexe RVS producten op locatie. Met name de handmatige afwerking van onder andere RVS apparaten, appendages, tanks en leuningwerk gebeurt doorgaans op locatie. En niet alleen in Nederland, maar Eurofinish is wereldwijd actief bij een scala aan klanten. Tijdens dit locatiewerk worden de bedrijfsactiviteiten van de klant uiteraard zo min mogelijk verstoord. Daarnaast is veiligheid een belangrijk aandachtspunt, zowel voor de klant, als voor de medewerkers van Eurofinish. De Boer: ‘Dat is dan ook de reden dat Eurofinish het VCA-certificaat heeft en alle medewerkers van Eurofinish over het veiligheidsdiploma VCA beschikken.’ Zowel grote als kleine bedrijven zijn van harte welkom bij Eurofinish. Naast kleine precisiewerken is Eurofinish ook uitstekend in staat om grote klussen te klaren. Daarbij heeft Eurofinish voornamelijk klanten in de volgende sectoren en industrieën: apparatenbouw, jachtbouw, voedingsmiddelenindustrie, farmaceutische industrie en chemische industrie. Daarnaast kan onderhoud als wel reiniging door Eurofinish op locatie worden uitgevoerd. De Boer: ‘Het is verstandig om RVS periodiek te onderhouden en indien nodig te herstellen. Zo kan een oppervlaktebehandeling de levensduur van RVS vele malen verlengen. En een grondige reinigingsbeurt doet RVS er weer uitzien als nieuw!’
Aluminium en messing
Bij Eurofinish wordt met name met roestvast staal gewerkt. De Boer geeft aan dat tevens andere materialen worden verwerkt: ‘Wij willen hier geen koolstofstaal in huis hebben. Het is algemeen bekend dat dat niet goed samengaat met RVS. Als er stof of slijpsel vrijkomt in de buurt van RVS, dan worden onze klanten daar niet blij van! Aluminiumbewerking geeft geen probleem en is echt in opkomst. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld een opdracht van een grote scheepsbouwer, voor wie wij messing platen tot super hoogglans bewerken.’ Eurofinish slijpt wel koolstofstaal, maar dan alleen op locatie en met speciaal daarvoor gereserveerde apparatuur.
Eurofinish slijpt ook tanks op locatie.
Toekomst
Eurofinish werkt hard aan de toekomst. Dan moet eerst het heden op orde zijn. De Boer: ‘Sinds 2012 hebben we het nodige aan het pand verbeterd. Dat was een aardige investering, maar ook noodzakelijk. Daar zijn we nu klaar mee. Ook het wagenpark – we beschikken over vijf eigen wagens - is op orde. Daarnaast willen we wel uitbreiden. Een van de slijplijnen, die we hebben, is nog niet opgesteld. Deze hebben wij overgenomen van een ander bedrijf uit het buitenland. Daarvan zijn er maar een paar in Europa. Door de enorme lengte van vijftig meter, hebben we daarvoor nu nog geen ruimte beschikbaar. Maar momenteel ligt er een principeakkoord met de buurman om dit jaar een stuk grond van 1.000 m² van hem aan te kopen. Daar wordt dan een hal gebouwd, waarin de twee grootste machines worden opgesteld. In de huidige hal, die 1.500 m² groot is, hebben we dan weer voldoende manoeuvreer- en werkruimte.’ Met deze uitbreiding, de kennis en kunde van diverse materialen en met de technisch hoogstaande apparatuur, creëert Eurofinish een basis om - ook de komende jaren - met succes verder te kunnen gaan.