Heffingen op import van koud-gewalst rvs uit China en Taiwan
Maatregelen van de Europese Commissie
De Europese Unie is eind maart gestart met het opleggen van heffingen op de import van roestvast staal uit China en Taiwan. Het betreft heffingen van ongeveer 24 tot 25 procent op Chinees rvs en ongeveer 11 tot 12 procent op importen uit Taiwan. De (voorlopige) heffingen duren een half jaar en lopen af aan het eind van september. De heffingen worden opgelegd door de douane, die de importen in Europa controleert. Nog onbekend is of de importeurs betalen.
“China en Taiwan overspoelen de Europese rvs-markt tegen dumpprijsen.” Dat zegt Jean Louis Moray, directeur voor staalspecialiteiten, waaronder rvs, bij EUROFER in Brussel. Deze organisatie betreft de Europese staal producenten associatie. Sinds een aantal jaar bekleedt Moray deze functie en zeer betrokken bij het anti-dumping beleid rond de import van Chinees en Taiwanees rvs. Moray: “Het probleem is tweevoudig. Aan de ene kant wordt de export van rvs vanuit China gesubsidieerd en op de tweede plaats wordt het rvs tegen dumprijzen op de Europese markt aangeboden. Ook Taiwan dumpt rvs in Europa, hoewel hier geen subsidie plaatsvindt. Het volume van de export naar Europa is de laatste twee jaar sterk gegroeid en het begon eigenlijk al in 2011.”
“We hebben een klacht gedeponeerd bij de Europese Unie”, zegt Moray. “Dat was een jaar geleden, waarna de commissie dat heeft bestudeerd. Dit om te bezien of China en Taiwan zich hielden aan de regels van de WTO (World Trade Organisation). De EU erkende dat er een probleem was; het onderzoek loopt nog steeds. Op 20 april verliep een deadline voor de partijen om met nieuwe informatie te komen. Doel is verder onderzoek om te bezien tot hoe hoog de definitieve anti-dumping heffingen uiteindelijk moeten worden. In de loop van de zomer neemt de Commissie een standpunt in rond de invoering van definitieve heffingen .Wat China betreft is er ook een anti-subsidie onderzoek ( maar zonder voorlopige heffingen) waarvoor de deadline...