Hego, your best deal in aluminium and stainless steel
Sterk familiebedrijf bestaat veertig jaar
Hego is een groothandel in roestvast staal en aluminium, bestaande uit Hego Walserijprodukten B.V. en zusterbedrijf Foxinox. Hego is in 1977 officieel opgericht.
Dat betekent dat het bedrijf dit jaar haar veertigjarig bestaan viert! In deze periode is Hego flink gegroeid; in producten, diensten, medewerkers en locatie.
Een sterk bedrijf, dat gaat voor optimale dienstverlening en gelooft in haar missie: het voor alle partijen efficiënt en prijsgunstig leveren van roestvast staal en aluminium. Hoe is het gestart?
Door Myriam Borghuis
Aan tafel met André van der Veen, commercieel directeur van Hego, en Wim Gort, grootaandeelhouder en eigenaar van Hego. De historie gaat terug naar de grootvader van Wim. ‘Willem Gort is tijdens de Eerste Wereldoorlog begonnen met een metaalhandel. In 1945 startte hij met het op maat knippen van plaat. Dat was heel uniek, zeker in die tijd’, zegt Wim Gort. ‘Metaalhandel Gort is later overgenomen door mijn vader, Gerrit Gort, en de naam veranderde in Metaalknipperij G. Gort. In 1973 heb ik het overgenomen. Met recht een familiebedrijf!’
Gerrit Gort was, naast het op maat knippen van plaat, zich gaan richten op het decoilen van rvs en staal. Door de oliecrisis indertijd veranderde de huidige eigenaar de activiteiten. Verwerkingen en staal maakten plaats voor handel in alleen roestvast staal en later ook in aluminium. Zo is Hego ontstaan. Hego is een samenstelling van de naam van een toenmalige compagnon en de familienaam Gort. ‘Je kunt het ook vertalen als “heel goed”!’, zegt Wim lachend.
In 1977 werden de aandelen van Metaalhandel Gort opgekocht en ontstond de werkmaatschappij Hego Walserijprodukten, met daarboven de Hego holding. Zo komen we op veertig jaar Hego.
Gericht op de toekomst
Tot 1992 was Hego gevestigd in Muiden. Daarna vond een verhuizing plaats naar Almere, waar Hego zich – na eerst nog een andere locatie – op de Bolderweg heeft gevestigd. Op dit moment telt de hoofdvestiging in Almere circa dertig medewerkers. Het ruime pand heeft een oppervlakte van zo’n 10.000 m², waar opslag, bewerking en kantoor zijn gesitueerd, toereikend voor verdere groei. Verder is er in Antwerpen nog een opslagpunt in de haven, zonder personeel.
Ook de commerciële afdeling is gericht op de toekomst. Van der Veen: ‘Naast ruime kennis van rvs is er sinds enkele jaren een specialist in aluminium in huis. Zo kunnen we onze klanten nog beter adviseren. Hego heeft goed opgeleide medewerkers, die tevens een groot aantal talen spreken en bekend zijn met de cultuur van de landen waar we handel mee drijven. Bijvoorbeeld Russisch, Oekraïens, Duits, Turks, Pools enzovoort. Dat maakt het onderhouden van buitenlandse contacten een stuk eenvoudiger.’
De eigenaren zijn ook echte ambassadeurs van Hego. Wim Gort: ‘We zijn van oorsprong een familiebedrijf en blijven ons zeer betrokken voelen. We bezoeken met enige regelmaat klanten in het buitenland om de klanttevredenheid te toetsen. Dat contact wordt zeker gewaardeerd. Daarnaast zijn we zelf ook vaak aanwezig op beurzen, wat goed is voor het versterken van relaties.’
Hego Stainless Steel & Aluminium
Van der Veen legt uit hoe het bedrijf zakelijk is samengesteld: ‘Wij exporteren heel veel producten, wel zo’n 65 tot 70% is exporthandel. Mede om die reden gebruiken we de handelsnaam Hego Stainless Steel & Aluminium. Dat is zo ontstaan omdat Hego Walserijprodukten B.V. een bijna niet uit te spreken naam is voor onze buitenlandse afnemers! Daarnaast hebben we een zusterbedrijf, Foxinox, ook gevestigd op deze locatie. Bij Foxinox worden alle mogelijke bewerkingen uitbesteed, zoals slijpen en borstelen, foliën, knippen, decoilen en slitten, strekken, walsen, laser- en waterstraal snijden, zetten en kanten. Zij hebben daartoe de meeste apparatuur in eigen huis. Dit is een perfecte combinatie, die een stuk toegevoegde waarde levert voor onze klanten. Deze kunnen platen of coils op maat geknipt krijgen en daarbij de gewenste bewerking laten aanbrengen. Dat scheelt in logistieke handeling, in tijd en in geld.’
Hego is een echt handelshuis. Van der Veen: ‘Dat houdt in dat wij de hele levering begeleiden, van fabriek tot de klant. Van order tot financiering tot transport. Dat kan ook een levering inhouden van bijvoorbeeld China naar Oekraïne. Daar hebben we contacten met kwalitatief hoogwaardige fabrikanten, die op betrouwbare wijze en op ons niveau materiaal kunnen leveren.’
Sterk in plaat op maat
Hego heeft een brede range van producten, die hun weg vinden op de Nederlandse markt maar ook op de exportmarkt, waaronder Europa, het Verre en Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Afrika. Van der Veen: ‘Wij leveren roestvast staal in verschillende legeringen en daarnaast aluminium. Maar het accent ligt op roestvaststalen plaatwerk en coils. Daarbij zijn de coils voor het overgrote deel voor de trading en overzeese handel en het plaatwerk met name voor het binnenland. Daarin zijn wij heel flexibel. Zelfs een afname van enkele platen is mogelijk. Hego is sterk in plaat op maat!’
Grote decoil-lijn in eigen huis
Het leveren van kwalitatief goede platen is een dienst die meerdere handelaren kunnen bieden, maar de kracht van Hego zit hem in het maatwerk. Van der Veen: ‘Sinds zo’n drie jaar hebben we hier een decoil-lijn staan. Daarmee kunnen we grote coils afdraaien op iedere gewenste afmeting. Interessant voor bijvoorbeeld de keukenbranche. Daaraan worden vaker platen van 4 meter lang, 1 meter breed en 1,2 mm dik geleverd. Dat terwijl een standaardmaat 2 x 1 meter is. In plaats van enkele weken levertijd, omdat we die grote maten zouden moeten bestellen, kunnen deze nu – indien nodig - binnen enkele dagen worden geleverd.’
Six high-leveler
De decoil-lijn is uitgerust met een six high-leveler, waardoor de platen helemaal vlak uit de verwerking komen. Gort: ‘Een bijzondere toevoeging die niet ieder bedrijf in zijn decoil-lijn heeft. Daarnaast hebben we een knipperij waarmee we grote platen tot kleiner formaat kunnen knippen. In feite is het accent van onze activiteiten weer gekomen op die van de oprichter, Willem Gort, die begon met het “knippen op maat”. Daarmee focussen we ons op waar wij goed in zijn en niet zozeer op het zo breed mogelijk leveren van een aanbod in rvs en aluminium. Mocht er vraag zijn naar producten, die we niet op voorraad hebben, zullen we toch altijd kijken naar mogelijkheden om de klant te bedienen. Wij zijn tenslotte een handelshuis en hebben goede contacten met de aan ons leverende fabrieken.’
Klantspecifieke leveringen
Wim Gort is zeer content met de decoil-lijn: ‘Het bijzondere van deze lijn is dat we heel kort kunnen knippen. De kortste afstand die de machine kan knippen is 300mm lang met een tolerantie van maximaal 3/10e mm. De plaat wordt afgerold van rollen van circa 10 ton. Die verwerking geeft een enorme tijdwinst. Daarnaast kunnen we de plaat verder bewerken. Dat gebeurt allemaal uiterst precies en uiteraard zonder beschadigingen. Wij leveren veel aan keukenbouwers. Denk aan een toepassing als een afzuigkap. Daar heb je mooi geslepen platen voor nodig. Of een achterwand van rvs boven het aanrecht, die moet volledig zonder een enkele beschadiging zijn. Dat geldt voor de meeste zichttoepassingen, daar worden hoge eisen aan gesteld’.
De leveringen van het materiaal zijn klantspecifiek en de plaat is afgestemd op de toepassingen en de eisen die daarbij horen. De soorten materialen, die Hego voert, kunnen worden geoffreerd als materiaal met certificaat, in standaard of niet-standaard afmetingen, en materialen zonder certificaat, geheel naar de wens van de afnemer.
Daarnaast is Hego sterk in gedeclasseerd materiaal. De gedeclasseerde materialen zijn qua samenstelling geheel gelijk aan de gecertificeerde materialen.
Van der Veen: ‘De chemische en mechanische samenstelling van dat materiaal is wel conform de DIN. De declassering zit hem in onder andere de afwijkende maten en de eventuele lichte kant- en/of oppervlaktebeschadigingen. Dit materiaal kan prima worden verwerkt daar waar dat minder nauw luistert, bijvoorbeeld de achterkant van een barbecue. Dan is een krasje of walsnaadje minder erg. Of nog verder, denk aan een voederbak voor varkens. Dan moet het materiaal van goede kwaliteit zijn, maar dat krasje, ach, vertaal het maar in een mooie korting. Zo kun je iedere klant op maat bedienen. Wij zijn daar ook heel transparant in. Wij denken mee in de “best deal” voor de afnemer en komen zo tot een win-winsituatie voor beide partijen.’
Denk in kansen, niet in beperkingen
Hego is een mooi bedrijf, waar de grootaandeelhouders openstaan voor investeringen. Gort: ‘Het bedrijf is het waard. Er zijn kansen, maar dan moeten we wel blijven ontwikkelen.’ Zoals bijvoorbeeld het verzwaren van de kraanbaan. Van der Veen: ‘We hebben nu een bovenloopkraan die 10 ton kan laden en lossen. Die willen we gaan verzwaren naar 30 ton. Dat is een enorme uitbreiding en heeft natuurlijk wel de nodige consequenties, zoals heien en het versterken van de vloer. Maar daarmee kunnen wij dan wel zelf grotere rollen verwerken. Ook denken we aan het plaatsen van een extra slijplijn. Dat zijn kostbare investeringen, maar het vergroot ook onze diensten en mogelijkheden. We willen daarbij naar een zo efficiënt mogelijke inzet van de apparatuur, zodat we pieken kunnen opvangen en een niet te grote belasting bij de medewerkers hoeven neer te leggen. Het gaat om een juiste balans in goed onderbouwde investeringen en in financiële mogelijkheden. Dat is ook een kwestie van goed ondernemerschap.’ Of zoals Wim Gort zegt: ‘Goed ondernemerschap is de filosofie van de goede gedachte. Altijd naar boven kijken.’ En dat is wat Hego ook voorstaat: ‘Denk in kansen, niet in beperkingen.’
Logistiek uiterst belangrijk
Naast uitbreiden en zorgen voor sluitende financiën is het belangrijk dat de logistiek op orde is, wil je die hoge kwaliteit en service kunnen blijven leveren. De klant gaat uit van een afgesproken levertijd en voldoende voorraad. Hego groeit hard, maar het moet logistiek ook allemaal gemanaged worden. Om die hoge standaard te kunnen blijven leveren is er een Logistiek Manager aangetrokken, die als taak heeft te zorgen voor een goede planning van zowel het (internationale) transport als ook voor de diverse orders ten aanzien van bewerkingen.
Lokale aanwezigheid loont
Vragend naar mogelijke uitbreiding buiten Nederland, geeft Van der Veen aan dat hij met het idee speelt om in een van de Oost-Europese landen, bijvoorbeeld in Polen of Tsjechië, een handelskantoor op te zetten, waar ook een beperkte voorraad zal komen. ‘Als een klant uit die omgeving een kleine hoeveelheid materiaal wil hebben, zit je met te hoge transportkosten om levering lonend te maken. Door daar een kleine voorraad courant materiaal op voorraad te houden, kan je toch snel die klant bedienen.’ Eenmaal aanwezig is het ook makkelijker om die lokale markt verder te penetreren.
Economische groei werpt vruchten af
Door anticyclisch te investeren, bijvoorbeeld in de decoil-lijn en andere verbeteringen, was Hego klaar om de vruchten te plukken van de economische groei. Ook dit jaar is er weer een stijgende lijn in de verkopen en de afzet steeg wederom met 10%. Hego timmert daarbij ook flink aan de weg. ‘We zijn zo’n twee à drie keer per jaar aanwezig op interessante grote beurzen, nationaal en internationaal’, geeft Van der Veen aan. ‘Wij zijn geen handelaar, die alleen via zijn laptop verkoopt, maar we kunnen toegevoegde waarde leveren, door service en kennis, de eigen voorraad en een breed aanbod aan bewerkingsmogelijkheden. Daarnaast hebben we een goed draaiende webshop en benutten e-commerce daar waar mogelijk.’ Hego groeit gestaag en stabiel. Wie snel de top wil bereiken, kan ook diep vallen. Groei, consolidatie, open staan voor nieuwe ideeën en zorgen voor een buffer als het economisch wat minder gaat. ‘Maar het belangrijkste is: kwaliteit en leverbetrouwbaarheid. Dat is waar Hego voor staat; “the best deal in aluminium and stainless steel”.’
Hego veertig jaar, party time!
Het veertigjarige bestaan van Hego gaat met alle medewerkers gevierd worden. Hoe worden ze gefêteerd? Gort: ‘Wij hebben alle medewerkers, met partners, uitgenodigd dit in Portugal te gaan vieren. Op 10 november a.s. gaan we een heel weekend naar de Algarve. Wij beseffen ons dat we zo’n sterk bedrijf zijn doordat wij loyale medewerkers hebben en dat mag ook beloond worden.’
Op naar een volgend lustrum, bij Hego zijn ze er klaar voor!