Het reinigen van rvs-oppervlakken door middel van scherfijs
“De Ice-Blast techniek is een groot succes.” Dat zegt Klaas de Boer, commercieel manager van Derustit Oppervlakte-techniek Nederland, gevestigd in Heerenveen, Winterswijk en in Dirksland.
Jelle Vaartjes
De wereldwijd opererende Derustit Group heeft inmiddels een twintigtal ‘members & partners’ in Europa. Het bedrijf levert services aan andere bedrijven, onder meer als het gaat om het schoonmaken van roestvast staal door middel van oppervlaktechniek. Het bedrijf blijft continue expanderen. Het is in 1989 in Nederland begonnen en is opgericht in 1953 in Duitsland. Vanuit daar heeft de expansie plaatsgevonden. Eén van de diensten die het bedrijf sinds kort verleent, is Ice-Blast. De Boer: “Het is een reinigingsproces op basis van het blazen van scherfijs. Het is een ontwikkeling die ooit is ontdekt in Canada, en waarvan het Canadese leger dankbaar gebruik heeft gemaakt. Het leger reinigde en ontbraamde oppervlakken van metalen, met name schepen en duikboten. Het is een aantal jaren geleden naar Nederland overgewaaid.” De Boer vertelt in het kort wat Ice-Blast inhoudt. “Het is een reinigingsmethode door middel van scherfijs en gecomprimeerde lucht. Ter plaatse maak je ijs aan. Dat kan van leidingwater of eventueel gedemineraliseerd water. Het ijs wordt gemaakt door middel van een gekoelde wals, waar een waterfilmpje overheen loopt dat ogenblikkelijk bevriest. Dat ijs wordt verschilverd, zodat je hele kleine scherfjes krijgt. Dit wordt gecombineerd met perslucht, waarmee wordt gespoten op vervuilde oppervlakken (oppervlakkige roest bijvoorbeeld). Als er sprake is van diepere roest, is deze behandeling overigens niet voldoende. In dat geval wordt in combinatie chemische of mechanische reiniging toegepast. ”Wat betreft de toepassing bij roestvast staal, dan gaat het voornamelijk om het reinigen van procestanks, reactoren en warmtewisselaars. “Het wordt ook wel gebruikt voor asbestsanering (er komt geen stof bij vrij)”, zegt De Boer. “Verder bij het verwijderen van algen en zeepokken op schepen. Ook wordt op deze manier equipement voor bitumen en asfalt schoongemaakt.”
Voordelen
Eén van de voordelen is dat het schoonmaken stofvrij gebeurt met een maximale werkdruk van 12 bar. De Boer: “Als je dat vergelijkt met het conventioneel hogedruk-reinigen met water, dan praat je over een werkdruk tussen de 600 en de 2000 bar. Met zoveel druk heb je nog wel eens kans op het beschadigen van de ondergrond. Stel dat je een gecoat oppervlak hebt, dan kun je de Ice-Blast unit zo instellen dat alleen de vervuiling wordt weggeblazenen de ondergrond in tact blijft. De ijsgenerator maakt ca. 80 kilo ijsscherven per uur aan. Met behulp van slangen wordt het ijs naar een straalpistool getransporteerd en verspoten onder een werkdruk variërend tussen 6 tot max. 14,5 bar. Het met kinetische energie beladen scherfijs raakt de vervuiling, het scherfijs verandert van een een vaste fase in een vloeistof fase die de vervuiling meeneemt.”
De nieuwe techniek heeft nog een ander groot voordeel ten opzichte van droogijsstralen, of ook wel CO2-stralen genoemd. “In dat laatste geval is de aanvoer nodig van relatief dure grondstoffen. In zakken moeten stikstofkorrels ijs worden aangevoerd. Dit heeft uiteindelijk zijn doorwerking op de prijs.” Belangrijk feit daarbij is dat met Ice-Blast geen stikstofvorming plaatsvindt. De Boer: “Dat is met name van belang in afgesloten ruimtes zoals tanks. Het is veiliger voor de mensen die ermee moeten werken.” De Boer komt verder tot de conclusie dat Ice-Blast zich kenmerkt vooral door de minimale afvalstroom die ontstaat ten opzichte van conventionele reinigingsmethoden, hetgeen een enorme besparing in de verwerkingskosten oplevert. “Deze techniek is sterk kostenreducerend en overal inzetbaar.”
Toepassing
Derustit gebruikt Ice-Blast nu een jaar, met veel succes. “We hebben een drietal units in bedrijf. Het zijn mobiele installaties. We hebben een complete vrachtwagen die volledig selfsupporting is. Die heeft een eigen generator voor de stroomvoorziening, een eigen compressor, evenals een ijsmachine. De vrachtwagen is niet afhankelijk van voorzieningen van de opdrachtgever. Dit is van belang voor een klant als bijvoorbeeld Shell, waar Derustit diverse opslagtanks inwendig heeft gestraald.” Bij Shell is verder een afdeling ontdaan van duivenpoep. De Boer: “Er zitten nogal wat zuren in die uitwerpselen, wat allerlei oppervlakken aantast.” Naast de vrachtwagen, zijn er twee andere units actief. Die zijn ook mobiel, maar worden ingezet op locaties waar stroom en perslucht voorhanden zijn. Tot slot zijn er nog nieuwe ontwikkelingen te melden. De Boer spreekt van toevoegingen aan het water, additieven. “Dat kunnen bepaalde conserveringsmiddelen zijn, zodat je in één stap reinigt en conserveert. We hebben een aantal additieven waarvan uit concurrentie-overwegingen het recept uiteraard geheim is.”