Multi-metaldistributeur ODS bedient constructiemarkt met totaal assortiment
Met het aanbieden van een zeer breed assortiment RVS en Aluminium stafmateriaal, profielen, buizen, kokers en plaat. wil multi-metaldistributeur ODS bedrijven in de constructiemarkt ontzorgen. ODS gaat daarin zelfs zover dat zij alle materialen op maat gezaagd en plaat gefolied kan leveren. “Met name kleine tot middelgrote constructiebedrijven willen we daarmee optimaal bedienen,” licht Monique Hoeijmans, sales manager constructiemarkt in Barendrecht, toe. Toeleveranciers voor de bouw, jacht- en scheepsbouw en agrarische sector en apparatenbouwers voor ondermeer voedingsmiddelen industrie, enz. kunnen voor RVS en Aluminium producten in diverse verschijningsvormen in kleine hoeveelheden en op maat, en in een hoge constante kwaliteit voortaan bij één leverancier terecht.
Het idee om naast staal de doelgroep ook een totaal assortiment in RVS en Aluminium te leveren ligt in het verlengde van de multi-metal gedachte van moederbedrijf Klöckner. Deze groothandel-gigant is een van de grootste producent-onafhankelijke distributeurs van staal en metalen producten, met vestigingen in heel Europa, een omzet van 5,2 miljard euro en 11.000 medewerkers. ODS die met 500 medwerkers alleen de Nederlandse markt bedient, profiteert daarbij van de sterke inkooppower van het moederbedrijf en de kennis die binnen het concern aanwezig is.
Breed en diep assortiment
Met het programma RVS en Aluminium koker-, buis-, staf- en plaatmateriaal biedt ODS het breedste en diepste assortiment in de markt. Monique Hoeijmans: “Al die materiaalverschijningen kunnen we ook nog eens in verschillende standaardmaten leveren. En heeft een klant daarin een specifieke vraag of wens, dan geeft één van onze specialisten desgevraagd advies. Mocht daaruit blijken dat het zinvol is ons assortiment uit te breiden, dan doen we dat. Het assortiment is dus niet statisch.”
Hoge constante kwaliteit
Het leveren van een hoge constante kwaliteit is één van de belangrijkste leverancierswaardes van ODS. Moederbedrijf Klöckner stelt aan haar leveranciers (staalfabrikanten) dan ook de eis dat ze een constante kwaliteit moeten kunnen garanderen. Die kwaliteit wordt gewaarborgd door een permanent bewaakt kwaliteitssysteem, gebaseerd op NEN-ISO 9001 versie 2008 uitgegeven door Lloyd’s Register Quality Assurance. Daarnaast worden alle materialen geleverd volgens de internationaal geldende normen, desgewenst met materiaalcertificaat 2.2, 3.1 of 3.2, met een PED-certificaat of een hermerkverklaring van de kwaliteitsafdeling van ODS B.V.
ODS houdt Aluminium platen in diverse afmetingen en diktes op voorraad in een centraal magazijn in de regio Rotterdam
Zo levert ODS assen met keurmateriaal en ook aluminium met LRS keur (Lloyds Register Shipping), specifiek bedoelt voor de jacht- en scheepsbouw.
Meedenken met de markt
ODS heeft haar organisatie opgedeeld in vier divisies, afgestemd op deelmarkten installatie, verspaning, constructie en installatie. Dat is geheel in overeenstemming met de strategie van een branchegerichte in plaats van een productgerichte marketing. Per branche heeft ODS haar assortiment dan ook specifiek afgestemd op de vraag en behoefte. “Het is logisch dat daarin vaak een overlap zit, maar het gaat er ons juist om dat we die specifieke materiaalvormen, keurmerken en eventuele voorbewerkingen aan kunnen bieden, die door die branche wordt gebruikt. Dat kan alleen wanneer je goed luistert en meedenkt met de markt”, licht Monique Hoeijmans toe. “Alleen zo kan je als leverancier aansluiting behouden op de marktontwikkelingen.”
Landelijke dekking, dagelijkse leveringen
Tegenwoordig is de markt gewend dat goederen die vandaag zijn besteld, morgen in huis zijn. Dat vraagt uiteraard om een strak logistiek systeem en efficiënte distributie. Daarvoor beschikt ODS over 120.000 m2 magazijnopslag, verspreid over vier locaties in NL. Monique Hoeijmans: “Voor de constructiemarkt beschikken we over één centraal magazijn in de regio Rotterdam. Om de distributie (logistiek) verder te optimaliseren werkt ODS met sterdistributie waarbij de goederen ‘s nachts op een centraal punt in het land verzameld worden en van daaruit de volgende dag over het land verspreid worden. (met dagelijkse levering door België en Nederland) “En we kunnen natuurlijk ook af-fabriek leveren.” ODS investeert daarnaast ook in de mogelijkheden van digitaal bestellen via de webshop en EDI. ODS biedt die mogelijkheid al zeven jaar voor de installatiebranche en is daar drie jaar geleden ook mee gestart voor de (verspaning-) en constructiemarkt. “Nu steeds meer aanvragen en bestellingen via die kanalen worden gerealiseerd, willen we straks ook track and trace mogelijkheden aan onze E-commerce mogelijkheden toevoegen”, licht Monique Hoeijmans toe. “Zodat de klant de leveringen op de voet kan volgen en de levering aansluiting vindt op het zijn of haar bedrijfsproces.”
ODS beschikt over een folie lijn om Aluminium en RVS plaatmateriaal uit magazijn in huis foliën.
De beste zijn, de beste blijven
ODS wil tot de beste leverancier van RVS en Aluminium materialen behoren en doet er alles aan om dat te bereiken. Met een totaal assortiment in RVS en Aluminium ontzorgt ODS de klant zoveel mogelijk. Om te beoordelen of de klant dat ook zo ervaart, voert ODS regelmatig een klanttevredenheidsonderzoek uit. De salesmedewerkers gaan daarvoor ook bij de klant op bezoek om te vragen wat de klant van hun producten vindt, of er behoefte is aan uitbreiding van het assortiment, hoe de chauffeurs hun werk doen en waar en op welke wijze ODS als leverancier nog meer waarde toe kan voegen.
Filosofie
Met het beeldmerk van het hondje met de rode bal in zijn mond heeft ODS een opvallend logo. De eigenschappen die aan het hondje worden toegekend, zijn dan ook kenmerkend voor de strategie en filosofie van het bedrijf. Zo staan de oren voor het goed luisteren naar de klantbehoeftes, de ogen voor het oog hebben voor nieuwe ontwikkelingen, de neus voor een fijne neus hebben voor kansen waarmee het bedrijf haar prestaties kan verbeteren.
De hollende beweging die de hond maakt zegt genoeg over de hoge snelheid waarmee ODS op haar klantenvraag reageert. Het rode balletje tenslotte staat symbool voor het ontvangen en beantwoorden van de vraag van de klant.