Go to top

Paul Meijering Metalen springt effectief in op veranderingen in de markt

"Wij leveren de klant wat hij graag wil hebben"


Sinds 1989 levert Paul Meijering Metalen bv vanuit Zaltbommel wereldwijd uit voorraad buizen, flenzen en fittingen in roestvast staal. In 2018 is de nadruk ook meer komen te liggen op special alloys. De voorraad van Paul Meijering Metalen bedraagt meer dan 11.000 producten in acht verschillende kwaliteiten. Veranderende omstandigheden in de markt nopen het bedrijf daar adequaat op in te spelen. Daarbij speelt duurzaamheid ook een belangrijke rol.


Wim de Grood


Rhandy Schutz (maatwerk afdeling).


Het gaat goed

 
In de dertig jaar dat Paul Meijering Metalen actief is heeft het bedrijf altijd dezelfde filosofie gehanteerd. CEO Paul Meijering daarover: “In de wereld van RVS groothandel zijn wij de meest constante in de lijn die wij volgen. Dat is in deze business het allerbelangrijkste, dat je altijd dezelfde bent.” Karim Righi, sinds twee jaar verantwoordelijk voor sales op het gebied van speciale metalen, bevestigt dit volmondig. “Hier weet je altijd waar je aan toe bent. Nee is nee en ja is ja. In dat laatste geval wordt er dan ook gelijk overgegaan tot actie.” Met zo ’n no nonsense mentaliteit is het daarom niet vreemd, dat Paul Meijering Metalen een goed jaar 2018 achter de rug heeft. “2018 heeft ons eindelijk gebracht wat we al jaren gehoopt hadden”, zegt Paul Meijering. “Onze omzet heeft de veertig miljoen euro overschreden. Deels komt dat, omdat Karim erbij gekomen is, maar ook omdat wij ons voorraadbeleid wat strakker hebben aangetrokken en dat ons complete team een enorme inzet heeft laten zien het afgelopen jaar.” Karim Righi vult aan: “Als je op een bepaald moment ziet dat sommige metaalsoorten en/of afmetingen zwaar incourant zijn, dan worden die gewoon van de hand gedaan. En andere voorraden worden, waar nodig, opgeschroefd. De focus is erop gericht het programma uit te breiden en dan is er ook de wil om daarin te investeren. Zo krijg je de tools om succesvol te zijn. Het materiaal waar we het hier over hebben was voornamelijk buismateriaal in duplex, superduplex en 254 SMO. Daar zaten de nodige incourante maten bij. Daarnaast zijn we meer gaan doen met nikkellegeringen, met name in Incoloy 825 buizen. Bij een leverancier in het Verre Oosten hebben we dit materiaal gevonden met de vereiste specs en dat hebben we toen ingekocht en op voorraad gelegd. Met de juiste promotiemiddelen hebben we dit materiaal onder de aandacht gebracht en blijken we nu met dit 825 materiaal uiterst succesvol te zijn: de eerste partij was in no time verkocht. Nieuwe zendingen zijn inmiddels weer onderweg.” Fabrikant van dit 825 materiaal is het Japanse Sumitomo. Veel klanten geven nu de voorkeur aan het materiaal van Sumitomo boven dat van de meer gevestigde fabrikanten. “Dat vind ik heel bijzonder”, zegt Karim Righi. “Maar dat zegt wel wat over de kwaliteit.”




Karim Righi.


De markt is veranderd

 
Volgens Paul Meijering is marktverandering heel erg aan de orde. Hij legt uit: “Klanten kopen veel kleinere hoeveelheden in. Het ritme van de inkoop is compleet veranderd. En dat geldt ook voor wat ze van je eisen. Ze bestellen exact wat ze nodig hebben. Tien jaar geleden kochten ze eens per jaar in en legden ze dat bij ons op afroep op voorraad. En dat is nu helemaal achterhaald.” Paul Meijering is blij met deze ontwikkeling: “Dit is precies waar wij goed in zijn, namelijk de klant op maat en op tijd te bedienen. De klant is niet meer bereid om voor een stukje van een meter een complete handelslengte op voorraad te nemen. Wij zagen gewoon een stuk en leveren dat tegen een nette en eerlijke prijs, vaak al de volgende dag. En als hij een Europese buis vraagt, dat krijgt hij die. En wil hij een Japanse buis, dan krijgt hij die ook.
Wij vragen altijd wat de klant wil. Daarom kunnen we met een gerust hart zeggen: ‘Wij leveren de klant wat hij graag wil hebben’.

Uitbreiding van het machinepark

 
Sinds kort beschikt Paul Meijering Metalen over een Bodor BCL 6000 buizenlasersnijder. Met deze machine kunnen ronde, vierkante en rechthoekige buizen tot een maximale lengte van 6000 mm lasergesneden worden. De diameter bedraagt voor ronde buizen 20 - 200 mm en voor profielbuizen 20 – 150 mm. Binnenkort neemt Paul Meijering een Bodor 230-6 fiber buizenlaser in gebruik. Deze buizenlaser kan 20 – 160 mm profielbuizen en 20 - 230 mm ronde buizen bewerken en heeft een snijdikte van 6 mm. Bijzonder is, dat deze machines bediend worden door zelf intern opgeleide mensen. Ook dat is de kracht van Paul Meijering Metalen.
Ook nieuw en binnenkort in gebruik is de Bodor P6020 4 KW RVS platenlasersnijder. Deze machine beschikt over een volledig geautomatiseerd besturingssysteem en kan RVS platen van 6000 x 2000 mm bewerken. De snijdikte varieert van 0,8 tot 12 mm. Het wisselen van de tafel geschiedt ultrasnel: slechts 20 seconden is daarvoor nodig. Met een Z-as verplaatsing van 300 mm is het ook mogelijk strippen, kokers en rechthoek profielen te bewerken. Zowel de buizen- als platenlaser zijn fiber lasers.
Zetwerk deed Paul Meijering al met een Ermaksan Speed-bend CNC kantbank. Binnenkort wordt een grote broer van deze machine in gebruik genomen: de Ermaksan Speed-bend SB 6100=400 CNC gestuurde hydraulische kantbank. Deze machine heeft 400 ton aan drukkracht en wordt gestuurd met 6 assen. Bovendien is deze machine voorzien van een Delem 66T grafische touchscreen besturing en kunnen roestvast stalen platen tot en met 8.0 mm dikte gezet worden.
Lasersnijders moet snijden met stikstof. Kopen van die stikstof bij een gassenleverancier is geen optie voor Paul Meijering Metalen. Daarom is besloten zelf stikstof te gaan maken. Daarom heeft men een stikstofgenerator aangeschaft. Medio maart zal dit apparaat operationeel zijn. Daarmee is Paul Meijering één van de eersten in Nederland die zo gaat werken.
Zodra de nieuwe lasermachines in gebruik zijn is het de bedoeling dat er in twee ploegen van zes uur in de ochtend tot zes uur in de avond gesneden gaat worden. Recent zijn er vier mensen aangetrokken om dit te realiseren. Daarmee nadert het totale aantal medewerkers de 60 personen. Ook de vier nieuwe medewerkers worden nu in eigen beheer opgeleid.

Nieuwe producten (specials) en nieuwe afzetgebieden


Karim Righi vertelt wat daarmee staat te gebeuren. “We zijn zwaar bezig geweest onze voorraden specials te inventariseren. We willen deze markt op een grotere schaal gaan bedienen. Want dat is een nichemarkt. Op het gebied van de courante maten hebben we de voorraden waar nodig aangevuld. En van de incourante maten hebben we afscheid genomen. We zijn nu veel actiever bezig om deze producten in de markt te zetten. Klanten bezoeken is daarbij een speerpunt geworden. We willen ook onze exportklanten minimaal één keer per jaar bezoeken. Zelf ben ik afgelopen jaar naar het Verenigd Koninkrijk geweest, want daar hadden we nog niet zoveel afzet. Het werd bijzonder gewaardeerd dat wij de moeite namen om hiervandaan daarnaartoe te gaan. Ze hadden daar het gevoel, dat ze door het continent volledig werden genegeerd. Voor ons is het één van de grootste uitdagingen voor 2019 om die klanten daar goed te bedienen, zeker gezien alle onzekerheden rond de brexit, zowel voor de Engelsen als ook voor ons. Maar dat is het niet alleen, ook de gehele geopolitieke situatie is compleet veranderd. Daarom moeten we heel open minded zijn om met iedereen zaken te blijven doen. Wij zijn wat dat betreft volledig onbevooroordeeld en stappen er blanco in. Wij blijven, ondanks alle onzekerheden, die klanten gewoon bezoeken. Wij willen gewoon met deze mensen zaken blijven doen.”


Verduurzamen


De groei van Paul Meijering Metaal wordt ook zichtbaar in het aantal vrachtwagencombinaties. Thans rijden er zeven van die combinaties rond om de spullen af te leveren. Twee daarvan zijn onbestickerd en worden gebruikt voor neutrale leveringen. Het liefst zou Paul Meijering zien, dat dit elektrische voertuigen waren. Want dat past helemaal in zijn visie op verduurzamen. “Maar verduurzamen is veel moeilijker dat het lijkt”, zegt Paul Meijering. “Dat komt vooral door de kosten. In mijn optiek worden die kosten alleen bij de werkgevers gelegd. Een elektrische vrachtwagen, voor zover die er al is, kost minimaal het dubbele van een vrachtwagen op fossiele brandstof. En het liefst zou ik ons hele wagenpark op elektriciteit willen laten rijden. Maar ja, ook hier weer de kosten. Een fatsoenlijke elektrische auto kost minimaal 50.000 euro. Dat zou voor ons een miljoeneninvestering zijn. Ik kan niet zeggen dat de overheid stimulerend te werk gaat. Integendeel zelfs, op dit gebied draaien ze zelfs dingen terug, waarschijnlijk omdat er te weinig wegenbelasting binnenkomt.”

Waarom is Paul Meijering Metalen zo uniek?


Karim Righi geeft als eerste antwoord. ”Wij zeggen nooit gelijk nee op een vraag. We gaan altijd eerst kijken of we wat kunnen betekenen voor de klant, op wat voor een manier ook. Zo hebben we in IJsland een goede klant die op een gegeven moment slijpschijven nodig had. Die waren moeilijk te krijgen daar en daarom veel te duur. Daar hebben wij toen voor gezorgd, ondanks dat dat onze business niet is. Daarmee geven wij aan dat wij de klant volledig willen ontzorgen.” Paul Meijering komt ook met een voorbeeld waarmee zijn bedrijf uniek is. “Onze foutquote is enorm laag. Trek daar de verkeerde bestellingen door de klant van af, dat kom je op een getal van twee promille. En wat ik ook nog wil noemen is onze flexibiliteit. Daar komt bij, dat wij veelal medewerk(st)ers hebben met hart voor de zaak en die ook zeker over de juiste vakkennis beschikken.”


 

2019: ook special alloys gelast


Op de vraag wat hij van 2019 verwacht antwoordt Paul Meijering: “We hopen dat het minimaal blijft zoals het nu is. De start was in ieder geval flitsend.” En Karim Righi verwacht hele mooie dingen: “Op het gebied van de standaard materialen en zeker voor wat betreft de special alloys. Je merkt dat deze activiteit begint in te dalen bij de mensen en dat resulteert in flink gestegen aantal aanvragen voor deze producten. Verder gaan we het aantal specials flink uitbreiden. We hebben nu hoofdzakelijk alleen naadloos op voorraad liggen, maar we gaan nu pakketten gelast erbij leggen. Allemaal met de vereiste specs. Voeg daarbij ook nog de lage inkoopprijzen van dit moment, dan durf ik te zeggen dat ik 2019 rooskleurig tegemoetzie.” En op het gebied van duurzaamheid hoopt Paul Meijering dat op een oude hal ook zonnepanelen geplaatst gaan worden, net als op de rest van het gebouw. Kortom: Paul Meijering Metalen blijft in beweging.

www.paulmeijering.nl
info@paulmeijering.nl







 

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de wekelijkse Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium Roestvast en Staal branche!

Velden met een * zijn verplicht